Op 18 december 2024 onthulde de Nederlandse kunstenaar en illustrator Marius van Dokkum een bijzonder kunstwerk in het Nationaal Orgelmuseum in Elburg: een buste van de markante organist Feike Asma. Dit kleibeeld, dat later in brons is gegoten, is te bewonderen in de organistenkamer van het museum. Van Dokkum had eerder al een buste van Johann Sebastian Bach voor hetzelfde museum gemaakt, en met het werk van Asma voegt hij een belangrijke figuur uit de Nederlandse orgelmuziek aan zijn repertoire toe.
Feike Asma, geboren in 1912 en overleden in 1984, was een invloedrijke organist die bijna dagelijks orgelconcerten gaf. Zijn concerten trokken veel bezoekers en zijn muzikale impact was groot. Asma was een van de laatste leerlingen van de gerenommeerde organist Jan Zwart. Tijdens de Tweede Wereldoorlog gaf hij concerten in Elburg, een traditie die hij ook na de oorlog voortzette. Hij was jarenlang juryvoorzitter van het Nationaal Orgelconcours in Elburg en werd geprezen om zijn pleidooi voor de Franse symfonische orgelmuziek, wat hem zowel nationale als internationale erkenning opleverde.
Marius van Dokkum heeft een persoonlijke band met orgelmuziek, mede dankzij zijn vrouw, die beroepsorganist is. Hij vertelt dat Feike Asma, als belangrijke Nederlandse organist, absoluut niet mocht ontbreken in het Orgelmuseum. Van Dokkum beschrijft Asma als een man met een karakteristiek hoofd, dat perfect was om te boetseren. In zijn buste probeert hij de passie en toewijding die Asma voor muziek had weer te geven. Bovendien is het beeld van Asma met een sigaar een verwijzing naar zijn herkenbare imago.
De buste van Feike Asma komt op een symbolisch moment, aangezien het vandaag veertig jaar geleden is dat de organist overleed. Dit voegt extra betekenis toe aan de onthulling en herdenking van zijn nalatenschap in de orgelmuziek. Van Dokkum’s buste draagt bij aan de waardering voor Asma’s bijdrage aan de muziekcultuur in Nederland.
Marius van Dokkum staat bekend om zijn humoristische schilderijen, maar heeft zich tijdens de coronaperiode verder ontwikkeld in de kunst van het boetseren. Hij heeft zich toegelegd op het maken van bustes van zowel bekende als minder bekende Nederlanders. Het Marius van Dokkum Museum in Harderwijk, waar veel van zijn werken te zien zijn, is een bewijs van zijn veelzijdigheid als kunstenaar.
Met de buste van Feike Asma voegt Marius van Dokkum niet alleen een visueel kunstwerk toe aan het Nationaal Orgelmuseum, maar eert hij ook een van de meest invloedrijke figuren uit de Nederlandse orgelmuziekgeschiedenis. De buste is een blijvende herinnering aan Asma’s muzikale erfenis en zijn impact op de orgelmuziek in Nederland.