NAVO heeft vrijdag aangekondigd de militaire aanwezigheid in de Oostzee te vergroten, nadat deze week vermoedelijke sabotage heeft plaatsgevonden aan een onderzeese stroomkabel en vier internetkabels. NAVO-lidstaat Estland is inmiddels begonnen met een maritieme operatie om een parallelle elektriciteitsverbinding te bewaken.
Finland meldde donderdag dat het een schip met Russische olie in beslag had genomen, omdat het verdacht wordt van het veroorzaken van de storing aan de Estlink 2-onderzeekabel die Finland en Estland verbindt. Ook zou het schip glasvezellijnen hebben beschadigd. Vrijdag liet Finland weten steun van het trans-Atlantische militaire bondgenootschap te hebben gevraagd.
Verhoogde waakzaamheid in Baltische staten
Baltische landen zijn extra alert na een reeks incidenten met stroomkabels, telecomverbindingen en gaspijpleidingen sinds de Russische invasie van Oekraïne in 2022.
“We hebben met Estland afgesproken en ook aan NAVO-secretaris-generaal Mark Rutte gecommuniceerd dat we een sterkere NAVO-aanwezigheid wensen,” verklaarde de Finse president Alexander Stubb tijdens een persconferentie.
Rutte bevestigde op sociale media-platform X dat “NAVO de militaire aanwezigheid in de Oostzee zal versterken,” zonder verdere details te geven. Een NAVO-functionaris weigerde aanvullende informatie te verstrekken.
Verhoogde bewaking en reactie
De Zweedse kustwacht heeft de controle op scheepvaartverkeer geïntensiveerd en vliegtuigen en schepen ingezet in samenwerking met andere landen.
Het Kremlin reageerde door te stellen dat de inbeslagname van het schip met Russische olie Finland’s zorg is en niet de hunne. Rusland heeft eerder elke betrokkenheid bij incidenten met Baltische infrastructuur ontkend.
Estland liet weten dat zijn marine de nog operationele Estlink 1-stroomkabel bewaakt. “Als er een bedreiging is voor kritieke onderzeese infrastructuur in onze regio, zal er ook een reactie volgen,” zei de Estse minister van Buitenlandse Zaken Margus Tsahkna op X.
Tsahkna benadrukte donderdag dat dergelijke incidenten zo frequent voorkomen dat het moeilijk is te geloven dat ze allemaal door ongelukken of slechte navigatie worden veroorzaakt.
De Estse minister van Justitie stelde dat deze gebeurtenissen het belang benadrukken om eeuwenoude maritieme wetgeving te herzien en expliciet schade aan onderzeese infrastructuur strafbaar te stellen.