Het 38e Wereldkerstcircus in Carré, dat zijn deuren opende op 18 december, biedt een bonte mix van spectaculaire acts en hoogtepunten. De show begint met een energieke uitvoering van “All I Want for Christmas”, gezongen door Mariah Carey. Deze sprankelende aftrap wordt gevolgd door Flavio Togni, de directeur van het grootste circus in Italië, die met zijn paardendressuur een elegante toon zet. Dertien paarden draaien in wervelwindformatie om elkaar heen en brengen de sfeer direct naar een hoog niveau.
Echter, niet alle acts zijn even geslaagd. Al bij de derde act, gepresenteerd door het Moldavische duo ‘Our Story’, gaat het mis. Hun Chinese mastact begint overtuigend, maar na een minuut glijdt de performer weg en valt plat op zijn rug. Gelukkig weet spreekstalmeester Hellewegen het incident professioneel op te vangen, wat getuigt van zijn ervaring en charme.
Een hoogtepunt in de show is de act van Strahlemann & Söhne. Deze twee kantoormannen met reiskoffers vol kegels combineren jongleren met een striptease, waarbij ze met verbluffende snelheid kleding verwijderen en weer aantrekken. De keuze voor het uptempo nummer “Believe” van Franka Potente, bekend van de film “Lola rennt”, draagt bij aan de dynamiek van hun act.
Het Oekraïense duo ‘Flight of Passion’ brengt sensationeel luchtwerk naar het circus. Dmytro Grygorov en Daria Verbytska verzorgen een passioneel duet in de lucht, waarbij Verbytska letterlijk en figuurlijk een explosie van glitters loslaat. Dit moment, dat doet denken aan vallende sneeuwvlokken, is een visueel hoogtepunt van de avond.
De Mustafa Danguir Troupe imponeert met een zevenpersoonspiramide die op stalen kabels danst en achterwaarts op fietsen rijdt. Ook het Peruaanse duo Vitalys biedt wereldklasse partneracrobatiek, met spectaculaire hand-op-hand poses en indrukwekkende balanceeracts die het publiek in vervoering brengen.
Een opvallend gemis in de productie is het onderbenutte orkest. Hoewel enkele acts worden ondersteund door live-muziek vanuit de ‘zwevende’ orkestbak, zijn de muzikanten niet alom aanwezig. De melancholische toon van veel muziekstukken lijkt te overheersen, mogelijk beïnvloed door de aanwezigheid van veel Oost-Europese participanten.
Een dieptepunt van de show is de buikspreekact van Willer Nicolodi, die met zijn seksistische grappen en ongemakkelijke interacties het publiek in verlegenheid brengt. De interactie met drie gegadigden, waarbij een vrouw wordt gevraagd haar mond nog verder te openen, wordt als beschamend ervaren. Veel toeschouwers zijn het erover eens dat deze act niet thuishoort in Carré.
De afsluitende act, een pas de deux van Sun Yina & Zhou Jie op muziek van “Het Zwanenmeer”, mist de impact die het zou moeten hebben. Ondanks de technische vaardigheden van de performers voelt de uitvoering minder vernieuwend aan en eindigt de avond met een tamme noot.
Het 38e Wereldkerstcircus is dus een mix van hoogte- en dieptepunten, met enkele indrukwekkende acts, maar ook momenten die vragen oproepen over de geschiktheid van bepaalde optredens. De show is te zien tot en met 5 januari en biedt het publiek een avond vol verwondering en entertainment, maar ook stof tot nadenken.