Sinds 2016 is het in Nederland verplicht om te betalen voor plastic tassen. Deze maatregel was bedoeld om het gebruik van eenmalige plastic tassen te verminderen en meer mensen aan te moedigen om over te schakelen op herbruikbare alternatieven. Een recent onderzoek van Supporter van Schoon laat zien dat deze aanpak zijn vruchten afwerpt: maar liefst 77 procent van de Nederlanders laat tegenwoordig een plastic tas achterwege tijdens het winkelen.
Het onderzoek, waaraan meer dan 1000 mensen deelnamen, onthult interessante feiten over het gebruik van herbruikbare tassen. Zo blijkt dat de helft van de respondenten vaker een herbruikbare tas gebruikt dan twee jaar geleden. Bij het boodschappen doen gebruikt zelfs 86 procent van de ondervraagden een herbruikbare tas, terwijl dit percentage bij het kopen van kleding op 70 procent ligt. In andere winkels laat 77 procent van de Nederlanders een plastic tas achterwege.
Een opvallend resultaat van het onderzoek is dat twee derde van de ondervraagden tot wel tien herbruikbare tassen in huis heeft. Deze herbruikbare alternatieven variëren van opvouwbare tassen en linnen of katoenen tassen tot rugzakken en andere soorten tassen. Dit wijst op een breed scala aan opties die consumenten kunnen kiezen om de afhankelijkheid van plastic tassen te verminderen.
Gender blijkt ook een rol te spelen in het gebruik van herbruikbare tassen. Vrouwen zijn over het algemeen meer geneigd om herbruikbare tassen te gebruiken dan mannen. Uit het onderzoek blijkt dat 92 procent van de vrouwen tijdens het boodschappen doen geen plastic tas meer gebruikt, in vergelijking met 90 procent van de mannen. Bij het winkelen voor kleding is het gebruik van herbruikbare tassen onder vrouwen eveneens hoger.
De CEO van Verpact, het initiatief achter Supporter van Schoon, noemt de verschuiving in het gedrag van consumenten opmerkelijk. Hij benadrukt dat steeds meer Nederlanders kiezen voor herbruikbare tassen, niet alleen voor dagelijkse boodschappen, maar ook bij kleding- en cadeauwinkels. Dit geeft aan dat de culturele acceptatie van herbruikbare tassen toeneemt.
Toch is het gebruik van herbruikbare tassen nog niet volledig wijdverbreid. Volgens het onderzoek vergeten mensen soms hun tas mee te nemen (46 procent) of doen ze onverwachte aankopen (37 procent), wat hen dwingt om alsnog een plastic tas aan te schaffen. Dit wijst op de noodzaak voor verdere bewustwording en praktische oplossingen om consumenten te helpen bij het gebruik van herbruikbare tassen.
De resultaten van het onderzoek zijn een positieve indicatie dat het verbod op gratis plastic tassen en de bijbehorende kosten effect hebben. De verschuiving naar herbruikbare tassen in Nederland lijkt een blijvende trend te zijn, ondanks de obstakels die sommige consumenten nog steeds ervaren.