Finse onderzoekers hebben een sleepmarkering van bijna 100 kilometer ontdekt op de zeebodem, nabij de plaats waar een onderzeese elektriciteitskabel, de Estlink 2, op eerste kerstdag werd beschadigd. Het incident wordt gezien als een vermoedelijke sabotage door Rusland.
Het verdachte schip, de Eagle S, dat onder de vlag van de Cookeilanden vaart, maakt vermoedelijk deel uit van Rusland’s “schaduwvloot”. Deze vloot wordt gebruikt om Russische olieproducten te transporteren die onder embargo’s vallen na de invasie van Oekraïne in 2022.
Volgens Sami Paila, de hoofdonderzoeker van de Finse politie, wijzen onderwateronderzoeken erop dat de schade is veroorzaakt door het anker van de Eagle S. “We hebben dit kunnen bevestigen via onderwateronderzoek,” vertelde hij aan de nationale omroep Yle.
De beschadiging van de kabel, die Finland en Estland met elkaar verbindt, zal maanden duren om te repareren. Dit kan leiden tot hogere elektriciteitsprijzen in Estland tijdens de wintermaanden. Het incident is het nieuwste in een reeks verdachte aanvallen op onderzeese elektriciteits- en communicatiekabels.
Verdachte intenties
Het onderzoek richt zich nu op de vraag of de schade met opzet is veroorzaakt. Een hoge Estse functionaris verklaarde dat er weinig twijfel is over het feit dat het om een gerichte aanval gaat. “Als je een anker sleept, kun je niet niet merken dat het gebeurt. Het schip zou dan immers van koers afwijken,” aldus de functionaris.
Hoewel het moeilijk te bewijzen is wie verantwoordelijk is, valt de verdenking op Rusland, dat de afgelopen twee jaar herhaaldelijk sabotages heeft uitgevoerd tegen NAVO-landen. De bemanning van de Eagle S, bestaande uit Georgische en Indiase staatsburgers, was recentelijk in Rusland aangemeerd en het schip vervoerde vermoedelijk Russische olieproducten.
Snelle reactie
Toen het alarm op kerstdag afging, stuurden Finland en Estland schepen naar het gebied. Het slechte weer verhinderde een effectieve reactie van het Estse schip, waardoor Finland het voortouw nam. Tijdens het incident beschadigde de Eagle S ook twee communicatielijnen. Gelukkig werd het schip gestopt voordat de Estlink 1, een tweede elektriciteitskabel, werd geraakt.
Estland heeft sindsdien een marine- en speciale operatie opgezet om de overgebleven kabels te beschermen. Deze sabotage komt op een moment dat Estland zich voorbereidt om zijn elektriciteitsnetwerk los te koppelen van het oude Sovjetnetwerk en te integreren met een Centraal-Europees netwerk.
Financiële gevolgen
De kosten van de schade zijn aanzienlijk. Een vergelijkbaar incident vorig jaar, dat niet gelinkt was aan sabotage, leidde tot een stijging van de elektriciteitsprijzen met 10%. Dit resulteerde in €90 miljoen extra kosten voor Estse huishoudens.
Toegenomen militaire bewaking
Na herhaalde incidenten in de Oostzee, waaronder recente schade aan glasvezelkabels tussen Zweden en Denemarken, heeft NAVO aangekondigd de militaire aanwezigheid in de regio te vergroten. Tallinn zet zelf in op een strenger toezicht op scheepvaart en snellere reacties op verdachte activiteiten. “We proberen verdachte schepen te identificeren en als we zien dat het anker in het water ligt, zullen we alles doen om het schip te stoppen voordat het de kabel bereikt,” aldus de Estse functionaris.
De impact van deze sabotage benadrukt de kwetsbaarheid van vitale infrastructuur in de regio en de noodzaak voor verhoogde beveiligingsmaatregelen.