Op zondagochtend crashte een vliegtuig van Jeju Air op Muan International Airport in Zuid-Korea, waarbij 179 mensen omkwamen. Slechts twee bemanningsleden overleefden de ramp, wat het de dodelijkste vliegtuigcrash in de geschiedenis van het land maakt. Autoriteiten onderzoeken momenteel de oorzaak, waarbij een mogelijke vogelslag en slecht weer worden genoemd als factoren.
Wat gebeurde er?
Het vliegtuig, een Boeing 737-800, was onderweg vanuit Bangkok en probeerde te landen in Muan. Volgens een functionaris van de Zuid-Koreaanse luchtvaartautoriteit werd de landing vertraagd nadat luchtverkeersleiding waarschuwde voor het risico op een vogelslag. Slechts twee minuten later zond de piloot een Mayday-bericht uit en kreeg toestemming om van de andere kant te landen.
Getuigen melden dat het vliegtuig zonder landingsgestel de grond raakte, over de landingsbaan gleed en in botsing kwam met een muur, waarna het in brand vloog. Videobeelden tonen het brandende vliegtuig, met dikke rookwolken die opstijgen vanaf de plek van de crash.
Vogelslag als mogelijke oorzaak
Een passagier zou een familielid hebben gemeld dat een vogel vastzat in de vleugel van het vliegtuig, maar deze claim is nog niet bevestigd door de autoriteiten. Vogelslagen komen wereldwijd veel voor en kunnen aanzienlijke schade veroorzaken aan vliegtuigmotoren, vooral turbofanmotoren zoals die van Boeing 737’s.
Toch uiten experts scepticisme. “Vogelslagen veroorzaken doorgaans geen volledige vliegtuigverliezen,” aldus Geoffrey Thomas, luchtvaartanalist. Australisch luchtvaartveiligheidsexpert Geoffrey Dell voegde toe dat vogelslagen zelden invloed hebben op de werking van het landingsgestel.
Overlevenden en slachtoffers
Van de 181 mensen aan boord overleefden slechts twee bemanningsleden, die beide ernstige verwondingen opliepen maar stabiel zijn. De slachtoffers omvatten vijf kinderen jonger dan 10 jaar, waarvan de jongste drie jaar oud was. Families verzamelen zich bij Muan Airport, waar autoriteiten DNA-monsters afnemen om de lichamen van slachtoffers te identificeren. Tot nu toe zijn 141 lichamen geïdentificeerd.
Reacties en maatregelen
De Zuid-Koreaanse regering heeft Muan uitgeroepen tot rampgebied, waardoor extra middelen beschikbaar komen voor hulpverlening. Een nationale rouwperiode van zeven dagen is afgekondigd, en nieuwjaarsvieringen worden mogelijk aangepast of afgelast.
Jeju Air, dat sinds de oprichting in 2005 geen eerdere dodelijke incidenten kende, heeft excuses aangeboden aan de families van de slachtoffers. Boeing heeft verklaard samen te werken met de luchtvaartmaatschappij en technische ondersteuning te bieden.
Wat nu?
Onderzoekers richten zich op de vlucht- en cockpitrecorders, hoewel één van deze beschadigd is. Het decoderen van de zwarte dozen kan een maand duren. Ondertussen heeft waarnemend president Choi Sang-mok opdracht gegeven tot een landelijk veiligheidsonderzoek naar alle luchtvaartoperaties.
Hoewel vogelslagen vaak worden genoemd als risicofactoren in de luchtvaart, blijft onduidelijk of dit de crash bij Muan heeft veroorzaakt. Experts wijzen op de noodzaak van een grondige analyse van alle omstandigheden om de precieze oorzaak vast te stellen en toekomstige tragedies te voorkomen.