Het was de derde grootste beursintroductie in de moderne geschiedenis van de beurs van Athene, en markeerde de dynamische terugkeer van beursintroducties na een droogte van enkele jaren, waarin uiteraard de aanhoudende financiële crisis een grote rol speelde. Aanleiding voor Athens International Airport (IAA), dat weliswaar een bijzondere plaats inneemt in de flashback van 2024.
De grote première vond plaats op 7 februari, toen AIA 300.000.000 aandelen voor de handel introduceerde tegen een prijs van 8,20 euro. Maar alle aandacht ging uit naar de beursgang, die slechts 24 uur eerder was voorafgegaan, met “El. Venizelos” om een aantal indrukwekkende platen te schrijven, waarvan de belangrijkste van allemaal mega – het aanbieden van 90.000.000 aandelen, ter waarde van 738 miljoen euro. Dit is het derde grootste bedrag van de afgelopen decennia – alleen na de overeenkomstige beursintroducties van OTE en OPAP begin jaren 2000.
Laten we door dit succesvolle proces niet vergeten dat de biedingen van investeerders de 8 miljard overschreden. euro (12 keer meer dan het aanbod van buitenlanders) – er werd een zeer belangrijke privatisering doorgevoerd, aangezien TAIPED erin slaagde 30% van de aandelen van het beursgenoteerde bedrijf ter beschikking te stellen van particuliere investeerders. werd gewaardeerd uit de investeringsgemeenschap van 2,46 miljard euro.
Dit plaatste de AIA onmiddellijk in de top-20 van de meest waardevolle bedrijven van Athens Avenue, met de toewijding van het management om de komende jaren consistent hoge dividenden uit te keren, zodat dit de beste keuze is voor beleggers die op zoek zijn naar hoge rendementen met zo min mogelijk risico.
Aan het bovenstaande moeten we uiteraard de gestaag verbeterende prestaties toevoegen passagiersverkeer (29,7 miljoen passagiers in de 11e maand van 2024), wat op recordniveau ligt. En dit opent de deur naar het volgende “hoofdstuk” van de AIA, dat niemand minder is dan zij uitbreiding van de bestaande infrastructuur van “El. Venizelos” via een aanzienlijke investering ter waarde van honderden miljoenen euro’s – die naar verwachting in 2025 van start zal gaan.
Wat betreft de voordelen van een notering van de luchthaven aan de beurs, zegt de positief teken het is meer dan vanzelfsprekend. De markt heeft dat overigens ook behoefte aan nieuwe, grote ‘spelers’ die de kwantiteit en kwaliteit van de investeringsfondsen kan verhogen en heel Athene kan helpen het roer om te gooien. Vooral nu we ons in een transitieproces bevinden van opkomende naar ontwikkelde markten.
Moge het nieuwe jaar een vergelijkbare, zo niet zelfs grotere omvang hebben importeert want het is waar dat er op dit moment veel goede Griekse bedrijven uit verschillende sectoren van de economie zijn, die om verschillende redenen liever buiten de beurs blijven. En dit zou het hoofddoel moeten zijn van alle HEXA-administraties: De opname van de nieuwe “AIA” in het bestuur van Athene.
Het goede nieuws is dat ze al in overweging zijn genomen voor HEXA meerdere kandidaten voor een beursintroductie in 2025.