Turkije is bezig met de bouw van een vliegdekschip genaamd MUGEM (Milli Uçak Gemisi), wat “nationaal vliegdekschip” betekent. Dit vliegdekschip zal een indrukwekkende waterverplaatsing hebben van 60.000 ton en 285 meter lang zijn, waardoor het een van de grootste vliegdekschepen ter wereld zal zijn. Met een maximale snelheid van 25 knopen en een bereik van 10.000 zeemijl zal de MUGEM in staat zijn om grootschalige missies uit te voeren. Het vliegdekschip zal maximaal 50 vliegtuigen kunnen vervoeren en uitgerust zijn met geavanceerde wapensystemen zoals raketlanceersystemen en luchtafweergeschut.
Ankara heeft grote ambities om een dominante zeemacht te worden in het oostelijke Middellandse Zeegebied. Met de bouw van dit nieuwe vliegdekschip wil Turkije zijn territoriale invloed vergroten en gebieden kunnen bombarderen die buiten het bereik van landvliegtuigen liggen. Het vliegdekschip zal ook bijdragen aan de neo-Ottomaanse ambities van Turkije om een grote macht te worden in het Midden-Oosten.
Er zijn echter nog enkele uitdagingen waar Turkije mee te maken krijgt, met name op economisch gebied. De hoge kosten van de scheepsbouw moeten serieus worden genomen, gezien de aanhoudende hoge inflatie in het land en de verspreiding van armoede onder de bevolking. Desalniettemin blijft president Erdogan vasthouden aan zijn nationalistische en islamitische retoriek om zijn invloed te vergroten en zijn neo-Ottomaanse dromen na te streven.
De vraag blijft welk vliegtuig het nieuwe vliegdekschip zal vervoeren, aangezien Turkije al ultramoderne drones produceert maar nog steeds op zoek is naar gevechtsvliegtuigen. Turkije werkt aan de productie van de in eigen land geproduceerde Kaan-jager, maar heeft nog geen definitieve keuze gemaakt. De toekomst zal uitwijzen hoe deze ontwikkelingen zich zullen voortzetten en welke gevolgen ze zullen hebben voor de geopolitieke situatie in de regio.