Ten minste 242 miljoen studenten over de hele wereld hebben in 2024 problemen ondervonden in hun opleiding vanwege extreem weer, zoals orkanen, hittegolven en overstromingen. Dit komt neer op één op de zeven kinderen die van de kleuterschool naar de middelbare school gaan. Deze schatting is echter conservatief, vanwege hiaten in de gegevens, en geldt voor 85 landen, zoals UNICEF benadrukte. De impact van klimaatverandering op het onderwijs is een veronachtzaamd aspect van de huidige crisis.
Extreme hitte was de belangrijkste oorzaak van verstoring, met ten minste 171 miljoen leerlingen die werden getroffen, waaronder 118 miljoen in april, vooral in landen als Bangladesh, Cambodja, India, Thailand en de Filippijnen. De stijgende temperaturen verhoogden de risico’s van hyperthermie voor kinderen, terwijl duizenden scholen zonder airconditioning werden gesloten. Afghanistan was een van de vele landen die geconfronteerd werden met meerdere klimaatrisico’s, waaronder hitte en ernstige overstromingen die meer dan 110 scholen vernietigden of beschadigden in mei, volgens UNICEF.
In 2024 bereikten de wereldwijde temperaturen een historisch hoogtepunt, met de gemiddelde oppervlaktetemperatuur van de aarde 1,55 graden Celsius boven het gemiddelde van 1850-1900, volgens de World Meteorological Organization. Kinderen zijn bijzonder kwetsbaar voor de gevolgen van klimaatgerelateerde crises, zoals sterkere en frequentere hittegolven, onweersbuien, droogte en overstromingen.
UNICEF benadrukt dat kinderen de eerste slachtoffers zijn van dergelijke crises, aangezien hun lichaamstemperatuur sneller stijgt en langzamer daalt, waardoor ze moeilijk kunnen omgaan met de verstikkende hitte. Het gebrek aan verlichting in oververhitte klaslokalen en de ontoegankelijkheid van scholen door overstromingen vormen ernstige obstakels voor de educatieve ontwikkeling van kinderen.
In totaal werd het onderwijs verstoord in 85 landen vanwege klimaatgerelateerde problemen, waarbij scholen in 20 landen nationaal werden gesloten. Van de bijna 250 miljoen getroffen studenten bevond 74% zich in landen met een gemiddeld en laag inkomen. Zuid-Azië was het meest getroffen gebied, met ongeveer 128 miljoen studenten die te maken kregen met klimaatproblemen, gevolgd door Oost-Azië en de Stille Oceaan.
Deze cijfers kunnen in de komende jaren toenemen als er niet genoeg wordt gedaan om de stijgende temperaturen te beteugelen. UNICEF roept op tot meer aandacht voor de impact van klimaatverandering op het onderwijs en benadrukt dat de toekomst van kinderen prioriteit moet krijgen in alle klimaatgerelateerde plannen en acties.