Ingrijpende wijzigingen in het huidige wetgevende kader, met interventies, zelfs in bepalingen die door de huidige regering zijn ingesteld om nieuwe collectieve overeenkomsten te motiveren, bereidt de Ministerie van Arbeid voor. Tijdens de persconferentie van donderdag voor het nieuwe minimumloon gaf minister van Arbeid Niki Kerameos toe dat de BSE’s vandaag erg laag zijn in het land en dit moet worden gecorrigeerd. In deze context zal de “routekaart” die zijn bereid om volgende herfst te worden gepresenteerd, aanpassingen van het huidige wetgevende regime omvat, na overleg met alle sociale partners die zullen worden opgeroepen om hun voorstellen in te dienen. Volgens ‘N’ -informatie zijn ze al in Stadiou 29 georiënteerd om de bepaling die in de ‘Hatzidakis Law’ (wet 4808/21) bestond te wijzigen of zelfs af te schaffen en een limiet vast te stellen voor een collectieve overeenkomst om het als ‘over het algemeen verplicht’ te verklaren in alle bedrijven in een industrie.
De drempel is, zowel door de vertegenwoordigers van werknemers als van werkgevers, die betrokken zijn bij een onderhandeling om een BSE te bewerkstelligen, kan door officiële documenten bewijzen dat ze 50%+1 van hun hele industrie dekken. Alleen in een dergelijk geval strekt een collectieve overeenkomst zich uit tot alle bedrijven. Bevoegde bronnen van het ministerie van Arbeid geven toe dat deze bepaling is vastgesteld dat deze bepaling meer functioneert als een contract voor uitbreiding van een contract, ondanks het tegenovergestelde. Gecombineerd is er het register, waarin bedrijven ook moeten worden opgenomen, die ook niet helpt bij de extensie. Daarom worden op dit gebied, aangezien dezelfde bronnen worden aangekondigd, interventies overwogen om de BSE’s te vergemakkelijken.
Het feit dat tot nu toe collectieve overeenkomsten in het land minder dan 30% van de werknemers dekken, is een belemmering om de salarissen verder te verhogen. Aangezien in de rest van de EU de gemiddelde BSE 57% is en de toewijding die alle lidstaten hebben gedaan, is het verhogen van de dekking tot 80%, is het duidelijk dat Griekenland zich in een zeer ongunstige positie bevindt. Wat het minimumloon betreft, verdedigde mevrouw Kerameos de gegeven toename (6% tot 880 euro bruto, van 830 euro vandaag). Hij presenteerde een aantal voorbeelden waaruit blijkt dat met de toename het net begint vanaf 743 euro (een toename van 34 euro) voor een niet-kind werknemer en geen kinderen. Het minimumloon bedraagt € 752 (ook een stijging van 34 euro) voor een kindermedewerker en bereikt 762 euro (een stijging van 43 euro) voor een werknemer met twee kinderen.
De indruk veroorzaakte ook het feit dat de Kepe in zijn aanbeveling voor het minimumloon een stijging van 3%-5% had voorgesteld, waarna de minister van Arbeid op zijn beurt een toename van 6% voorstelde, dat werd aanvaard. Wat het gemiddelde salaris betreft, is de schatting dat dit dit jaar zal toenemen, afhankelijk van de toename van het minimum. In feite werd gegevens verstrekt voor vijf sectoren van de economie met een gemiddeld salaris van hoger dan 2.000 euro. Meer precies, in financiën is het gemiddelde salaris voor 39.524 werknemers 2.626 euro (bruto). Hierna volgen de stroomvoorziening (23.427 werknemers, 2.490 euro gemiddeld salaris), pc-planning en advies (43.933 werknemers, 2.232 euro gemiddeld salaris). De vijf worden voltooid met onderzoek en groei (10.925 werknemers, 2.108 euro gemiddeld salaris) en de farmaceutische industrie (16.033 werknemers, 2.050 euro gemiddeld salaris).