Kosten tot $ 160 miljard: het filiaal dat bloedt uit Trump -taken
De dreiging van historische veranderingen in de internationale auto-industrie hangt nog steeds boven het hoofd van de sector, ondanks de recente terugtrekking van Washington uit de zogenaamde wederzijdse taken. President Donald Trump heeft nog steeds plannen om 25% taken op geïmporteerde auto’s en reserveonderdelen toe te passen. De impact van deze maatregelen wordt verwacht enorm te zijn, met miljoenen minder verkochte voertuigen en prijsstijgingen in zowel nieuwe als gebruikte auto’s. De totale kosten voor de industrie worden geschat op meer dan $ 100 miljard.
Deskundigen uit de auto-industrie, zoals Felix Stemasek van de Boston Consulting Group, waarschuwen voor een structurele verandering die mogelijk op lange termijn van aard zal zijn. Het jaar 2025 zou wellicht het meest beslissende jaar in de geschiedenis van de auto-industrie kunnen worden, niet alleen vanwege de directe kosten, maar ook omdat het de industrie zal dwingen om opnieuw te definiëren waar en hoe het produceert.
Volgens schattingen van BCG zullen de taken tussen de $ 110 en $ 160 miljard toevoegen aan de jaarlijkse kosten in de industrie, wat tot 20% van de nieuwe marktinkomsten in de VS zal treffen. Amerikaanse fabrikanten zullen naar verwachting meer dan $ 107,7 miljard aan extra lasten dragen, waarvan ongeveer $ 42 miljard voor de ‘Detroit’s 3’ – General Motors, Ford en Stelantis.
Terwijl sommige bedrijven proberen de verhoogde kosten te absorberen, zijn de meeste analisten het erover eens dat deze uiteindelijk zullen worden doorberekend aan de consument, waardoor de al fragiele vraag verder zal afnemen. Fabrikanten nemen verschillende strategieën aan, zoals kortingen aankondigen die overeenkomen met personeelsprijzen, het stoppen van missies in bepaalde markten en beloven om de prijzen niet onmiddellijk te verhogen.
De kosten voor consumenten zullen variëren afhankelijk van het voertuig, waarbij geïmporteerde voertuigen mogelijk met $ 6.000 stijgen en voertuigen die in de VS zijn gemonteerd ongeveer $ 3.600 in rekening worden gebracht vanwege aankomende heffingen op componenten. Deze extra kosten zullen een aanzienlijke impact hebben op de toegankelijkheid van auto’s en kunnen leiden tot een afname van de verkoop en productie, evenals hogere prijzen voor zowel nieuwe als gebruikte voertuigen.