Op 12 juni vond een tragische vliegtuigcrash plaats in India, waarbij Air India Flight 171 neerstortte en 260 levens eiste. Uit het voorlopige onderzoek blijkt dat er een onverklaarbare energie in de cockpit was: de scherpe deactivering van de twee brandstofschakelaars enkele seconden voor de crash. Het vliegtuig, een 12-jarige Boeing 787 Dreamliner, crashte slechts 40 seconden na het opstijgen in Ahmedabad, West-India.
Het onderzoek heeft zich gericht op de dialoog tussen de twee piloten die werd opgenomen door de cockpitvoicerecorder. Er werd vastgesteld dat de brandstofschakelaars plotseling in de “cut-off” -positie stonden, wat resulteerde in volledig vermogensverlies in de motoren. Ondanks het automatische herstel van de schakelaars en een poging om een motor opnieuw te starten, kon het vliegtuig niet herstellen voordat het neerstortte.
De vraag die nu centraal staat, is hoe beide brandstofschakelaars tegelijkertijd werden gedeactiveerd, ondanks de beveiligingsmechanismen die dit zouden moeten voorkomen. Deskundigen benadrukken dat het bijna onmogelijk zou zijn voor beide schakelaars om gelijktijdig te worden geactiveerd met een enkele handbeweging. Dit roept vragen op over de mogelijkheid van menselijke fout of verwarring.
Het onderzoek wordt geleid door de Indiase autoriteiten, bijgestaan door experts van Boeing, General Electric, Air India, Indiase toezichthouders en vertegenwoordigers van de US National Transport Security Council en het Verenigd Koninkrijk. Ondanks het bewijs zijn de onderzoekers nog niet tot een duidelijke conclusie gekomen. Mogelijke scenario’s omvatten technische schade, fouten in software of bedrading, of onbedoelde menselijke actie.
De tragedie van vlucht 171 heeft al tot publieke verontwaardiging en druk geleid om verantwoording af te leggen. De vraag blijft of het een tragisch ongeval was of dat er sprake was van opzettelijke actie in de cockpit. Het volledige antwoord op deze vraag kan nog even op zich laten wachten, maar de luchtvaartgemeenschap zal dit incident blijven onderzoeken en analyseren.