Op woensdagmiddag werden de luchthavens van Heathrow, Gatwick en Edinburgh geconfronteerd met technische problemen die vluchten naar deze bestemmingen beïnvloedden. Managers op Heathrow en Gatwick Airport in Londen en op de luchthaven van Edinburgh moesten vliegtuigen aan de grond houden of wachten op geplande take-offs als gevolg van het technische probleem.
De Britse autoriteit van luchtverkeer kondigde om 18:15 uur aan dat het technische probleem was hersteld. Ingenieurs hadden het systeem dat eerder die dag was beïnvloed hersteld en werkten aan het heropenen van de normale werking in de regio Londen. Er werd benadrukt dat de veiligheid altijd de eerste prioriteit is en dat er nauw werd samengewerkt met de klanten van luchtvaartmaatschappijen en luchthavens om de verstoring tot een minimum te beperken.
Hoewel het herstel van het technische probleem was aangekondigd, betekende dit niet dat vluchten onmiddellijk konden beginnen op te stijgen. De beperkingen op het aantal vliegtuigen dat in het Londense controlegebied mocht vliegen, werden gehandhaafd om de veiligheid te waarborgen. Dit leidde tot vertragingen en verstoringen voor passagiers die van en naar Groot-Brittannië reisden.
De luchtvaartautoriteit Nats Swanwick Air Traffic Control Center, waar het technische probleem zich voordeed, bleef updates verstrekken via sociale media om reizigers op de hoogte te houden van de situatie. Ondanks de inspanningen om het probleem snel op te lossen, veroorzaakte het technische probleem aanzienlijke overlast voor reizigers en luchtvaartmaatschappijen.
Naarmate het technische probleem werd opgelost en de normale werking werd hersteld, hoopten passagiers op een spoedige hervatting van vluchten en een einde aan de verstoringen. Luchthavens en luchtvaartmaatschappijen werkten samen om de impact van het technische probleem te minimaliseren en reizigers zo goed mogelijk te informeren over eventuele vertragingen of annuleringen.