Natuurlijke Menirs in Griekenland: Geologie en Mythe
De term “Natuurlijke Menhir – Menir” wordt geïntroduceerd als een noodzaak, zowel wetenschappelijk als conceptueel, om antropogene monolithische structuren te onderscheiden van vergelijkbare indrukwekkende formaties die door de natuur zijn gevormd door lange processen. Terwijl de traditionele definitie van Menhir – Menir uitsluitend verwijst naar door mensen gemaakte monolieten met een specifiek doel en belang, dragen natuurlijke menhirs de handtekening van de eeuwige elementen van de natuur zelf op de bouwstenen, waardoor monumenten ontstaan die zijn voortgekomen met geologische processen, zonder beitel en zonder intentie. Dit onderscheid tussen natuurlijk en antropogeen onthult de natuur als de primaire kunstenaar en architect, met een interne logica van integratie en teleologie die de vorming van materie stuurt.
In Griekenland hebben natuurlijke menirs, die zijn gevormd door complexe en langetermijngeologische processen, verschillende posities ingenomen en zijn ze eeuwige bewakers geworden die bewondering oproepen en vragen oproepen. Een voorbeeld hiervan is de “Araklis” in Ithaca, een 9-meter monoliet met een spindelvormige vorm en een scherpe piek, die lijkt te zijn geplaatst door mythische gigantische handen. Een ander voorbeeld is de “Marmeren Bewaker” in Chania, Kreta, een natuurlijke menir die geologie en mythe verenigt, als een bewaker die rechtop blijft om de kracht van tijd en uithoudingsvermogen te herinneren.
De natuurlijke menirs in Griekenland zijn niet alleen geologische structuren, maar vertegenwoordigen ook de paradoxale waarheid dat de grootste artistieke prestatie niet wordt geboren door menselijke intentie, maar door de afwezigheid ervan. Ze nodigen ons uit om te luisteren naar wat deze eeuwige getuigen van de geologische kringen ons vertellen, en herinneren ons eraan dat de natuur in staat is vormen te behouden die monumentaal en bijna nieuw lijken, zelfs binnen chaos en concentratie. Araklis van Anogos en de Marmeren Bewaker van Chania zijn niet alleen rotsen die uit de kunst zijn voortgekomen, maar vertegenwoordigen de kunst zelf, vrij van elke menselijke intentie om een gevolg te creëren dat als gevolg daarvan ontstond.