Tesla heeft recentelijk twee sterfgevallen geregeld die zich hebben voorgedaan tijdens voertuigbotsingen in 2019 in Californië. Deze incidenten hadden betrekking op het gebruik van de geavanceerde Autopilot Autonome rijsoftware van Tesla, volgens gerechtelijke documenten.
Een van de regelingen vond plaats na een rechtbankvonnis in Florida, waar Tesla werd bevolen om $243 miljoen te betalen aan slachtoffers van een fataal conflict met een Model S uitgerust met stuurautomaat. Tesla huurde drie jonge advocaten in en verzocht de rechter om het vonnis ongerechtvaardigd te verklaren en de zaak af te wijzen of een nieuw proces te bestellen.
Het bedrijf heeft een schikkingsaanbod van $60 miljoen afgewezen voor de rechtszaak in Florida. Deze recente ontwikkelingen zijn van belang omdat Tesla’s waardering van $1,4 biljoen grotendeels gebaseerd is op de belofte van CEO Elon Musk om snel zijn robotaxi en volledig autonome rijsoftware (FSD) uit te breiden.
Een van de zaken betrof de dood van een 15-jarige jongen die met zijn vader reisde in een Tesla Model 3 in Californië. Het voertuig, met Autopilot ingeschakeld, kwam in conflict met een ander voertuig, waarbij de jongen aan zijn verwondingen bezweek. De andere zaak betrof de dood van twee mensen in een Honda Civic die werden aangereden door een Tesla Model S bij een rood verkeerslicht in Gardena, Californië.
Tesla heeft nog niet gereageerd op verzoeken om commentaar over deze zaken. De details van de overeenkomsten zijn niet openbaar gemaakt, maar de zaak in Gardena betreft alleen Tesla, terwijl de andere zaak doorgaat ten koste van de Model S-bestuurder.
Het is duidelijk dat deze incidenten een schaduw werpen op Tesla’s Autopilot en de belofte van volledig autonome rijsoftware. Het is belangrijk voor Tesla om deze kwesties grondig aan te pakken en de veiligheid van hun voertuigen te waarborgen om het vertrouwen van het publiek te behouden.