De financiële crisis heeft aanzienlijk bijgedragen aan het verminderen van de gelden die bestemd zijn voor onderwijs. Hoewel de crisis voorbij is, zijn de budgetten niet teruggekeerd naar de niveaus van vóór de crisis. Dit blijkt uit gegevens van de OESO, zoals gepubliceerd in het rapport “Onderwijs in één oogopslag 2025”.
Een van de landen die recentelijk weinig uitgeeft aan verplicht onderwijs is Griekenland. De uitgaven per hoofd van de bevolking voor studenten in Griekenland bedragen $7.433, wat het op de 6e plaats plaatst van de laagste bedragen binnen de OESO-landen en op de 3e plaats in Europa na Hongarije en Letland.
De gegevens van de OESO omvatten echter niet landen zoals Bulgarije en Roemenië, die in alle categorieën worden achtergelaten in de EU-tabellen. Griekenland investeert minder in onderwijs dan landen zoals Mexico, Turkije, Chili en de eerder genoemde Europese landen.
Het is belangrijk om te benadrukken dat investeren in onderwijs essentieel is voor een hoopvolle toekomst. Onderwijs zonder voldoende financiering leidt tot problemen zoals verwaarloosde en instortende gebouwen. Er zijn slechts 431 scholen gerenoveerd dit jaar, terwijl er meer dan 10.000 scholen in Griekenland zijn. Dit tempo betekent dat het 23 jaar zou duren om alle scholen te renoveren.
Naast gebouwen zijn ook andere aspecten van het onderwijs, zoals leraren, salarissen, infrastructuur, computers en internetverbindingen van essentieel belang. Het gebrek aan middelen kan bijvoorbeeld het afstandsonderwijs bemoeilijken, zoals tijdens pandemieën.
Het is verontrustend om te zien dat sommige landen, zoals Portugal, Ierland en Litouwen, aanzienlijk meer investeren in verplicht onderwijs dan Griekenland. Dit kan leiden tot een betere toekomst voor de jongere generaties in die landen.
Het is duidelijk dat er een dringende behoefte is aan meer investeringen in verplicht onderwijs in Griekenland om ervoor te zorgen dat alle kinderen toegang hebben tot kwalitatief hoogwaardig onderwijs en een veelbelovende toekomst kunnen opbouwen.






























































