In de serie “Politiek Exposed” worden politieke trucs blootgelegd in aanloop naar de verkiezingen voor de Tweede Kamer op 29 oktober. De reeks, nu te zien op NPO Start, richt zich op de oprechtheid van politici en de strategieën die zij gebruiken om stemmen te trekken. Termen zoals ‘asieltsunami’ en ‘klimaatdrammer’ worden besproken, evenals de impact van emotie als strategie. Politici proberen de kiezers te beïnvloeden door middel van emotie en oneliners.
Het programma laat zien dat een politicus met een glimlach en positiviteit meer stemmen trekt dan iemand die altijd boos en negatief is. Emotie wordt dus ingezet als een effectieve strategie om kiezers te raken. Ook angst en boosheid worden soms succesvol gebruikt, zoals bij GroenLinks-PvdA en de PVV. Influencers zouden politieke leiders uitdagen met ludieke challenges, maar dit kwam nog niet naar voren in de eerste aflevering.
In de serie wordt ook aandacht besteed aan de authenticiteit van politici. Jongeren worden betrokken in het politieke spel en moeten acteren op basis van gemoedstoestanden zoals ‘woede’ en ‘hoop’. De serie biedt een kijkje achter de schermen van het politieke spel en probeert kiezers bewust te maken van de trucs die politici gebruiken om hun stem te winnen.
“Politiek Exposed” is een luchtig programma dat onthullingen biedt over politieke trucs en de manier waarop politici emotie inzetten om kiezers te beïnvloeden. Het programma is te zien op NPO Start en geeft een interessante kijk op de politieke wereld in aanloop naar de verkiezingen.


























































