In 2025 zijn er volgens Frontex minder irreguliere overtochten naar de Europese Unie geweest, met een daling van 22% in vergelijking met het voorgaande jaar. Ondanks deze afname blijft de Middellandse Zee een gevaarlijke route voor migranten, waarbij meer dan 1.300 mensen zijn omgekomen of vermist. Het aantal aankomsten van migranten is afgenomen, maar dit betekent niet dat er minder mensen wereldwijd op zoek zijn naar een beter leven.
De daling van het aantal overtochten is te danken aan verschillende factoren, zoals het beëindigen van conflicten, politieke onzekerheid en nauwere samenwerking bij grenscontroles. Toch blijft de centrale Middellandse Zee de drukste route, met bijna 40% van de totale overtochten in 2025. Vooral Libië blijft een belangrijk vertrekpunt, met een stijging van 50% in het aantal vertrekken ten opzichte van het voorgaande jaar.
Op de westelijke Middellandse Zeeroute is het aantal irreguliere overtochten met 28% gestegen, waarbij de meeste migranten uit Algerije komen. Verbeterde preventie-inspanningen van Marokko hebben geleid tot een toename van smokkelnetwerken in Algerije. De samenwerking tussen de twee landen heeft geleid tot een verschuiving van smokkeloperaties naar Algerijns grondgebied.
Ondanks de afname van het aantal overtochten blijft het aantal doden en vermisten op zee hoog. In 2025 zijn er minstens 1.328 mensen omgekomen of vermist op de Middellandse Zeeroutes, waarbij de meeste slachtoffers vielen in de centrale Middellandse Zee. Veel migranten hebben eerst legale manieren geprobeerd om te reizen, maar kozen uiteindelijk voor de gevaarlijke irreguliere route.
De tragische gebeurtenissen in de Middellandse Zee benadrukken de noodzaak van een gecoördineerde en humane aanpak van migratie. Het is belangrijk om de oorzaken van migratie aan te pakken en veilige en legale migratieroutes te bevorderen om verdere menselijke tragedies te voorkomen.






























































