Turkije heeft aangekondigd dat het eerste vliegdekschip van het land een lengte van 300 meter zal hebben, waarmee het een van de langste schepen is die eigendom zijn van NAVO-leden. De Turkse president Recep Tayyip Erdogan benadrukte tijdens een ceremonie in Istanbul dat het nieuwe vliegdekschip de “grote broer” zal zijn van de TCG Anadolu, het huidige vliegdekschip van de Turkse marine.
De lengte van een vliegdekschip is van groot belang, omdat het de beschikbare ruimte in de cockpit bepaalt en daarmee de mogelijkheden van het schip, zoals het aantal vliegtuigen dat erop kan worden geplaatst, de lengte van de landingsbaan en het type lanceersysteem dat wordt gebruikt. Het nieuwe Turkse vliegdekschip was oorspronkelijk ontworpen voor een waterverplaatsing van 60.000 ton en zal plaats bieden aan maximaal 50 vliegtuigen, met een bemanning van 800 personen.
Met een lengte van 300 meter nadert het Turkse vliegdekschip nu het bereik van de Amerikaanse vliegdekschepen, de grootste ter wereld. De USS Gerald R. Ford is 350 meter lang en verplaatst bij volle belasting 100.000 ton. Het nieuwe Turkse schip overtreft ook de lengte van de Britse schepen van de Queen Elizabeth-klasse en de Franse Charles De Gaulle.
Turkije streeft naar defensieautonomie door middel van binnenlandse militaire technologie. Naast het nieuwe vliegdekschip kondigde Erdogan ook de inbedrijfstelling aan van de TCG Hızırreis, de tweede onderzeeër van de Turkse Reis-klasse, en een nieuw onbemand oppervlakteschip genaamd de ULAQ. Het land investeert dus in verschillende militaire capaciteiten om zijn positie in de regio te versterken.
Met deze aankondiging laat Turkije zien dat het zich wil positioneren als een belangrijke speler op het gebied van defensie en veiligheid in de regio. Het nieuwe vliegdekschip zal naar verwachting een belangrijke rol spelen in de maritieme operaties van het land en zijn bondgenoten in de toekomst.





























































