Naarmate onderzoeken naar de tragedie van de val van het Air India-vliegtuig doorgaan in het licht van publiciteit, zijn er verschillende bewijzen van verschillende soorten problemen die het vliegtuigmodel in voorgaande jaren had gepresenteerd. De Boeing 787-8 Dreamliner, geïntroduceerd in de Air India-vloot in 2011, is een 57-meter lang vliegtuig met een vleugel van 60 meter en 248 passagiersvervoercapaciteit. Met General Electric Genx-1B/Rolls-Royce Trent 100 Engine heeft het vliegtuig een bereik van 13.530 km. Boeing vermindert het brandstofverbruik met 25% en adverteert dat het de afgelopen 14 jaar meer dan een miljard passagiers heeft getransporteerd door 425 nieuwe directe routes over de hele wereld te creëren.
Twee jaar later toonde een vliegtuig van Japan Airlines 787 echter tweemaal een brandstoflek in maart 2013, wat resulteerde in de grond. Evenzo werden problemen gemeld met de belangrijkste batterijen van een vliegtuig van United Airlines 787. De regeringen van zowel Japan als de Verenigde Staten hebben hun vliegtuigvloot veroverd, terwijl ze een uitgebreide beoordeling hebben uitgevoerd.
In juli 2013 vatte een lege 787 Ethiopische luchtvaartmaatschappijen in brand op de grond op de luchthaven Heathrow in Londen, in een incident dat later werd geassocieerd met een kortsluiting naar een noodoprackingzender. In India had Boeing Air India geadviseerd om droomliners in de buurt van onweersbuien op grote hoogten te vermijden, onder verwijzing naar een verhoogd risico op ijs in motoren, wat leidde tot de terugtrekking van het vliegtuig uit de Delhi-Tokyo-route.
Terwijl het beveiligingsonderzoek van de US Air Force Federal Air Force (FAA) voortduurde, keerde een Air India-Kalcutta 787-vliegtuigen terug naar Delhi nadat de voorruit een scheur had en twee andere 787 vliegtuigen op de grond waren opgesloten, omdat hun GE-motoren tot hun GES behoorden. Binnen 14 maanden na de release heeft Air India’s Dreamliner te maken gehad met 136 kleine storingen. Vanwege de basis voor de grond werd Air India onderworpen aan extra kosten als gevolg van vervanging van andere vliegtuigen op zijn vluchten en extra kosten per dag, voor vliegtuigfinanciering en piloottraining.
In reactie daarop paste Boeing een “amendementpakket” toe met upgrades van de software- en vliegtuigcomponenten via een 10-daagse basis voor het onderhoud van alle Dreamliner-vliegtuigen. Tussen 2015 en 2024 rapporteerden de 787-vluchten van Air India 32 incidenten met motor blussen, vluchtbesturingsdisfuncties, niet-herstel, rook in de cabine, verlies van communicatie, gebarsten voorruit, cabinedruk, intense onrust, disfunctie. In twee gevallen leidden de technische problemen tot ongevallen en verwondden ze verschillende passagiers, maar geen slachtoffers. De noodlottige vlucht vanuit Ahmedabad is de enige die is verpletterd, wat resulteert in doden.
Boeing-ingenieur Sam Salephur, die een decennium van verschijning van verschillende schade aan te vullen, wees op snelkoppelingen die door het bedrijf worden gebruikt tijdens de bouw van vliegtuig 777 en 787 droomliners. Salephur diende in januari 2024 een klacht in bij FAA en beweerde dat de bemanningen geen openingen vulden tijdens de unie van afzonderlijk geconstrueerde delen van de spindel, waardoor de levensduur van het vliegtuig meer slijtage aan het vliegtuig veroorzaakte. Hij beweerde ook dat ingenieurs onder druk werden gezet om het groene licht te geven voor werk dat nog niet was geïnspecteerd. FAA onderzoekt momenteel deze aantijgingen.
Eerder werd in 2021 een soortgelijke klacht over ongepaste assemblage benadrukt die zowel FAA als Boeing ertoe bracht de Dreamliner-traditie op te schorten. Na een FAA-onderzoek en de verzekering van Boeing dat het veranderingen in zijn bouwproces had opgenomen, gingen de tradities echter door. Er zat gedurende het hele proces geen Dreamliner vast.