De Duitse Federal Intelligence Service (BND) heeft, naast het gebruikelijke werk met betrekking tot het onderwerp, ook zijn eigen assortiment. De GCHQ van Groot-Brittannië heeft de kerstpuzzels. De Amerikaanse CIA publiceert “Object of the Week” op Instagram. De Franse DGSE-spionagedienst organiseert hacktoernooien en publiceert online wervingstests.
Maar de Duitse dienst wilde in een andere geest bewegen, in een poging zijn imago te verbeteren. Dus opende hij een online winkel, waar hij merksokken lanceert. De serie omvat twintig goederen, van tassen en sweatshirts tot mokken, sleutelhangers en flessen.
De goedkoopste van de beschikbare producten is een legger verkocht voor 4,90 euro, gevolgd door een pen die 4,95 euro kost. Het is niet duidelijk of de pen pijlen explodeert of lanceert, de Sunday Times is humoristisch commentaar. In de duurste producten van het assortiment is een warmte die 39 euro kost en een sweatshirt met capuchon, “geschikt voor elke verzending”, verkocht voor 43,90 euro.
De verkoop van het sweatshirt gaat echter gepaard met de waarschuwing dat dit geen officieel “servicekostuum” is en het gebruik ervan om te poseren als een spion wordt gestraft door een gevangenisstraf van maximaal twee jaar.
De bestseller is echter een witte mok die beschikbaar is voor 22,95 euro. “Eenvoudig. Sterk. Goed. Voor echte ontsnappingen is al uitgeput.
BND zei dat het de winkel voornamelijk opende om nieuwe kandidaat-werknemers te bereiken, nadat hij geconfronteerd werd met een “enorme” vraag naar gratis producten die het aan verschillende tentoonstellingen verspreidde. De service vindt het moeilijk om honderden posten op het hoofdkantoor in Berlijn te vullen, ondanks het ontvangen van ongeveer 10.000 aanvragen per jaar.
Dit is echter niet de eerste keer dat BND goederen aan het publiek verkoopt. In 2005 richtte hij een tijdelijke stand in Berlijn op, waar gasten artikelen konden kopen, zoals een verzameling spionagecepten en boksers met het “vertrouwelijke” of “alleen gebruik van derden”.
Het is ook niet de eerste keer dat de Duitse dienst toevlucht heeft genomen tot onorthodoxe maatregelen om het beeld van aantrekkelijke werkgever te geven. Vorig jaar begon het bezoekerscentrum te werken, met een interactieve tentoonstelling en een automatische verkoopmachine. Het heeft ook een podcast, “Job Secret” gelanceerd en heeft enkele van zijn jongere officieren voorgesteld voor interviews over wat hun dagelijkse werk inhoudt – hoewel in zorgvuldig anonieme vorm. Hij voerde nog steeds een ongewoon gewaagde reclutatiecampagne voor advertentie met slogans zoals “We zijn op zoek naar terroristen (mannen/vrouwen/andere) – vind ze bij ons.”