Helsinki heeft onlangs een opmerkelijke prestatie geleverd door een heel jaar lang geen enkele verkeersgerelateerde dood te hebben gehad, zoals gemeld door de Finse stadsautoriteiten. Deze prestatie is des te indrukwekkender gezien het feit dat Helsinki een van de kleinste EU-hoofdsteden is, met ongeveer 690.000 inwoners en nog eens 1,5 miljoen mensen die dagelijks in het bredere grootstedelijke gebied wonen en zich verplaatsen.
Het feit dat Helsinki een heel jaar zonder ongevallen heeft gehad, is een zeldzaamheid in de meeste steden, vooral in Europese hoofdsteden. Verkeersdoden zijn een groot probleem in de EU, met 7.807 Europeanen die in 2023 in het verkeer zijn omgekomen. In vergelijking daarmee stierven vorig jaar vijftig mensen bij verkeersongevallen in Berlijn en negen mensen in het afgelopen jaar in botsingen in het Brussel-gebied.
De prestatie van Helsinki kan worden toegeschreven aan verschillende factoren, waarvan snelheidslimieten een van de belangrijkste zijn. Door de snelheid van auto’s te verlagen van 40 tot 30 kilometer per uur, wordt het risico op een voetgangersdood gehalveerd. Daarom hebben de gemeentelijke autoriteiten in Helsinki sinds 2021 de laagste snelheidslimieten opgelegd aan de meeste woonwijken.
Om de snelheid te regelen, zijn er 70 nieuwe camera’s geïnstalleerd en heeft de stad een politiestrategie aangenomen op basis van het nationale beleid van Vision Zero, met als doel nul verkeersdoden te bereiken. Deze maatregelen hebben geleid tot een aantoonbare vermindering van verkeersongevallen in Helsinki.
De stad heeft ook geïnvesteerd in nieuwe infrastructuur voor voetgangers en fietsers, waaronder een uitgebreid netwerk van fietspaden van meer dan 1500 kilometer. Daarnaast heeft Helsinki zijn openbaar vervoernetwerk versterkt en financiering ontvangen van de Europese Investeringsbank voor een nieuwe tramlijn. Deze upgrades hebben bijgedragen aan het verminderen van het gebruik van auto’s en het beperken van ernstige ongevallen.
De prestaties van Helsinki zijn niet onopgemerkt gebleven in Brussel, waar de Europese Commissie druk uitoefent op het verminderen van verkeersdoden. Helsinki’s succes in het verminderen van verkeersongevallen en het bereiken van nul doden is een inspirerend voorbeeld voor andere steden en landen om soortgelijke maatregelen te implementeren en de verkeersveiligheid te verbeteren.