Slechts drie maanden na de verwoestende crash van Air India, presenteerden ingenieurs Esl Basim en Darsan Srinavava van het Birla Institute of Technology and Science in Dubai een revolutionair vliegtuigbeveiligingssysteem genaamd Project Rebirth. Dit innovatieve idee maakt gebruik van enorme airbags die vergelijkbaar zijn met die van auto’s om het leven van passagiers te redden in het geval van een vluchtprobleem.
Het systeem werkt door sensoren en kunstmatige intelligentiesoftware die identificeert wanneer een crash op handen is en activeert de ontwikkeling van airbags in de neus, buik en staart van het vliegtuig. Deze airbags vormen een beschermende cocon die de impact absorbeert en een potentieel destructieve botsing omzet in een niet-dodelijke landing.
Project Rebirth werd geïnspireerd door de tragedie van 12 juni 2025, toen Air India vlucht 171 slechts 32 seconden na vertrek neerstortte en het leven van 260 mensen eiste. De makers van het systeem waren geschokt door de hulpeloosheid die passagiers en piloten moeten hebben gevoeld tijdens het fatale incident, en besloten om een overlevingssysteem te ontwikkelen voor het geval alles faalt.
Het systeem monitort in realtime verschillende parameters zoals hoogte, snelheid, motortoestand, richting, aanwezigheid van vuur en reactie van piloten. Als een crash onvermijdelijk is onder de 3000 voet, wordt het systeem automatisch geactiveerd en groeien de airbags binnen enkele seconden om de impact te absorberen.
Naast de airbags activeert het systeem ook omgekeerde duw als de motoren werken om de snelheid te verminderen, speciale jets voor stabilisatie als de motoren niet werken, en trillingsabsorptievloeistoffen die verwondingen verminderen. Het systeem kan worden geïnstalleerd op zowel bestaande als nieuwe vliegtuigen en is bedoeld om te zorgen voor overlevingskansen wanneer een crash onvermijdelijk is.
Project Rebirth is een finalist voor de James Dyson Award, die uitvindingen erkent met het potentieel om de wereld te veranderen. De makers benadrukken dat het systeem niet gericht is op het voorkomen van crashes, maar op het voorbereiden op overleven in noodsituaties. “Wedergeboorte is niet alleen een innovatie, het is een belofte: zelfs als alles faalt, verdienen mensen de kans om te leven,” aldus de twee ingenieurs.