Een cyberaanval op Europese luchthavens heeft geleid tot vertragingen en annuleringen van vluchten, met als gevolg groot lijden voor duizenden passagiers. Het technische probleem dat zich voordeed in de software van Collins Aerospace, die verantwoordelijk is voor het geautomatiseerde inchecksysteem en het instappen van vliegtuigen, veroorzaakte chaos op luchthavens in Europa. Heathrow, Brussel en Berlijn behoorden tot de luchthavens die werden getroffen door de cyberaanval.
Volgens een aankondiging van het bedrijf was de aanval kwaadaardig en beperkte de impact zich tot het elektronische inchecksysteem en de bagagelevering. Dit resulteerde in handmatige processen en wijdverbreide vertragingen op de luchthavens. Grote wachtrijen vormden zich op alle drie de luchthavens en passagiers werden gewaarschuwd voor mogelijke vertragingen en overlast.
Flightaware, het grootste vluchtbewakingsplatform ter wereld, registreerde meer dan 140 vertragingen op Heathrow, meer dan 100 in Brussel en 62 in Berlijn. De situatie op de luchthavens bleef gespannen, met passagiers die geduldig moesten wachten op updates en oplossingen voor de verstoringen.
De cyberaanval op de luchthavens benadrukt de kwetsbaarheid van de luchtvaartsector voor technologische verstoringen. Passagiers werden geconfronteerd met onzekerheid en frustratie als gevolg van de vertragingen en annuleringen, die een domino-effect hadden op het luchtverkeer in heel Europa. Het is nu aan de autoriteiten en technologische bedrijven om de nodige maatregelen te nemen om dergelijke incidenten in de toekomst te voorkomen en de reiservaring van passagiers te verbeteren.






























































