Ernstige problemen hebben zich voorgedaan op grote Europese luchthavens, met name in Brussel en Londen, na een cyberaanval die plaatsvond op zaterdag. De luchthaven van de Belgische hoofdstad heeft aangekondigd dat minstens de helft van de ochtendvluchten geannuleerd moest worden om hoge wachtrijen en vertraagde annuleringen te voorkomen. In eerste instantie werd aan luchtvaartmaatschappijen gevraagd om de helft van de 257 geplande vertrekken van de dag te annuleren. Uiteindelijk zijn 38 vluchten geannuleerd en zijn er zes omgeleid.
Extra personeel is opgeroepen om de problemen aan te pakken, maar de functies zullen blijven worden beïnvloed omdat het inchecken handmatig moet gebeuren. De luchthaven waarschuwt voor lange wachttijden en vertragingen, zonder een onmiddellijke oplossing te kunnen bieden. Tientallen vluchten zijn vertraagd en passagiers worden geconfronteerd met lange wachttijden.
Foto’s van Heathrow Airport in Londen tonen reizigers die wachten in enorme rijen, werknemers die handgeschreven instapkaarten uitdelen en bagage die opgestapeld staat omdat het elektronische systeem niet functioneert. Collins Aerospace, eigendom van de US RTX Group (voorheen Raytheon Technologies), heeft aangekondigd dat de storing zich enkel heeft voorgedaan bij de bagageregeling en -beheer.
De Europese Commissie, die een rol speelt bij het beheren van het luchtruim in heel Europa, heeft verklaard dat ze de cyberaanvallen nauwlettend in de gaten houdt. Er is geen bewijs van een brede of ernstige aanval, maar de Commissie werkt samen met luchtvaartmaatschappijen en luchthavens om de functies en de ondersteuning van passagiers te herstellen.






























































