Het schandaal Dieselgate heeft ernstige gevolgen gehad voor de Europese samenleving, met naar schatting 81.000 voortijdige sterfgevallen en 55.000 gevallen van astma bij kinderen tegen 2040 als resultaat van verhoogde emissies van dieselvoertuigen. Deze cijfers zijn onthuld door de Europese Federatie van Transport en Milieu en benadrukken de urgentie van maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren.
Ondanks oproepen aan EU-lidstaten om actie te ondernemen, blijft het aantal auto’s met verhoogde emissies op de Europese wegen circuleren. Deze voertuigen waren het resultaat van het schandaal en dragen bij aan de slechte luchtkwaliteit en gezondheidsproblemen in de toekomst. De Europese Federatie van Transport en Milieu heeft benadrukt dat er dringend behoefte is aan periodieke technische controles voor voertuigen om de emissies te verminderen.
Een ander aspect dat in overweging moet worden genomen, is de CO2-uitstoot van plug-in hybride auto’s (PHEV). Hoewel deze voertuigen als milieuvriendelijk worden beschouwd, blijkt uit onderzoek dat hun CO2-uitstoot bijna vijf keer hoger is dan die van fabrieken. Dit roept vragen op over de effectiviteit van hybride technologie in het verminderen van emissies en benadrukt het belang van het consistent opladen van de batterijen van deze voertuigen.
De Europese Commissie wordt opgeroepen om vastberaden te blijven en de reeds overeengekomen tarieven voor 2025 en 2027 na te leven om de investeringen in volledig elektrische auto’s te stimuleren. Alleen met duidelijke regelgeving en actie kunnen we de negatieve effecten van Dieselgate aanpakken en streven naar een schonere en gezondere toekomst voor Europa.





























































