Bosch kondigt aan 13.000 banen te zullen schrappen tegen 2030 als gevolg van de crisis in de transportsector. Het bedrijf had vorig jaar al aangekondigd dat er 10.000 banen zouden verdwijnen. Als de grootste leverancier van de auto-industrie wereldwijd staat Bosch voor de uitdaging om kosten te besparen en banen te verliezen, voornamelijk op Duitse productielocaties. Stefan Gros, Labour Director bij Bosch, benadrukte de noodzaak om het concurrentievermogen op het gebied van mobiliteit te behouden en de uitgaven permanent te verlagen. Helaas kan het bedrijf niet voorkomen dat er meer banen verloren gaan dan al was aangekondigd.
Eind 2024 had Bosch wereldwijd bijna 417.900 werknemers in dienst, bijna 11.600 minder dan het jaar ervoor. In Duitsland daalde het aantal werknemers met 4.500 tot meer dan 129.600, wat neerkomt op een daling van 3,4%. Deze ingrijpende personeelsverminderingen zijn pijnlijk voor zowel de werknemers als het bedrijf, maar worden gezien als noodzakelijke stappen om de concurrentiepositie van Bosch te waarborgen in een uitdagende marktomgeving.
Het nieuws over de banenreductie bij Bosch komt op een moment waarop de economische onzekerheid wereldwijd toeneemt als gevolg van verschillende factoren, waaronder de impact van de COVID-19-pandemie en de veranderende marktomstandigheden in de transportsector. Bedrijven worden gedwongen om moeilijke beslissingen te nemen om kosten te besparen en zich aan te passen aan een snel veranderend zakelijk landschap.
Hoewel de aankondiging van Bosch over de banenreductie ongetwijfeld zwaar zal wegen op de getroffen werknemers en hun families, benadrukt het ook de noodzaak voor bedrijven om flexibel en veerkrachtig te blijven in een steeds veranderende economische omgeving. Het is belangrijk voor bedrijven om zich aan te passen aan nieuwe omstandigheden en innovatieve oplossingen te vinden om te overleven en te gedijen in een competitieve markt.





























































