Pablo Picasso komt naar de National Gallery. Niet de National Gallery die uitkijkt over Trafalgar Square, maar die in Ierland, gehuisvest achter een neoklassieke gevel uit de 19e eeuw aan Merrion Square in het centrum van Georgisch Dublin. De National Gallery of Ireland heeft zich, in tegenstelling tot die van Londen, niet beperkt tot kunst vóór de 20e eeuw, en zal deze herfst de grote nieuwe tentoonstelling, Picasso: From the Studio, organiseren, in samenwerking met het Musée Picasso in Parijs.
De tentoonstelling zal boordevol opmerkelijke werken van de meest transformerende kunstenaar van de 20e eeuw zitten. Picasso was echter ook een van de meest verontrustende kunstenaars van de 20e eeuw, met name vanwege zijn houding ten opzichte van vrouwen. De beschuldigingen beginnen met de behandeling van Fernande Olivier, de eerste vriendin die bij hem introk in Parijs en die hij opsloot in hun armoedige studio-appartement. Dan was er Olga Khokhlova, de ballerina-vrouw die Picasso onderwierp aan vele vernederingen, waaronder zijn affaire met de tiener Marie-Thérèse Walter – 28 jaar jonger dan hij. Dan was er Walters opvolger als muze en bedgenoot, de kunstenares Dora Maar, die hij af en toe sloeg, en Françoise Gilot, de minnares van Picasso die hij niet kon vergeven omdat ze een boek schreef over hun relatie, tot het punt van het onterven van hun kinderen.
Het team in Dublin ontkent de problemen niet. “Picasso was op alle fronten een lastige persoon”, zegt mede-curator Janet McLean. “Zijn relaties met vrouwen waren moeilijk, en soms ook met zijn kinderen en kleinkinderen, mannen en zijn vrienden. Hij nam vaak wat hij nodig had, en dan ging hij verder.”
Er is geen record van Picasso die Dublin bezocht, maar de nieuwe show is een dwingende reden om een stad te bezoeken die voor de meeste Britten slechts een veerboot of een uur durende vlucht over de Ierse Zee verwijderd is. De National Gallery of Ireland biedt bezoekers toegang tot een bewonderenswaardige, maar weinig bekende, gratis te bezichtigen collectie. Er zijn werken van Goya, Velázquez, Rembrandt, Vermeer, Caravaggio en meer, met regelmatige rondleidingen door de collectie zonder extra kosten.
Terwijl je in de stad bent, steek de rivier de Liffey over naar de Hugh Lane Gallery op Parnell Square om een van de meest gedurfde moderne kunstinstallaties van Europa te ontdekken: het Londense atelier van de in Dublin geboren schilder Francis Bacon, dat hier in 1998 werd verplaatst. Elk verftube en vuile lap, zelfs het stof van de vloer, is vanuit Londen overgebracht. Dat was een coup georganiseerd door Barbara Dawson, visionair directeur van de Hugh Lane Gallery, en het zijn vrouwen die achter Picasso: From the Studio zitten. De directeur van het National is Caroline Campbell, en de mede-curator van McLean is Joanne Snrech van het Musée Picasso in Parijs. Gehuisvest in een barok herenhuis in de Marais, begon het Musée in 2023 aan een grote heroverweging van haar toegewijde op instigatie van haar vrouwelijke directeur Sabine Longin. “Het idee was om alles te bespreken wat problematisch lijkt aan Picasso”, zegt Snrech. “Zijn relatie met vrouwen, zijn positie tijdens de oorlog, zijn interpretatie van niet-westerse kunst. Niet alleen maar zeggen: ‘Picasso behandelde vrouwen slecht’.”
Als gevolg daarvan heroverweegt hun tentoonstelling hoe Picasso werkte, hoe de tuimelende, ogenschijnlijk eindeloze opeenvolging van schilderijen, beelden, keramiek en prenten – waarvan er meer dan 50 in Dublin zullen zijn – werden gemaakt. In plaats van een eenzame genie in de studio, kwam Picasso’s kunst voort uit een grotere creatieve constellatie; hij was afhankelijk van netwerken van mensen, vooral, misschien, van de vrouwen die we in zijn werk zien. “Het is een andere manier om over kunstgeschiedenis na te denken”, zegt Snrech. “Niet alleen focussen op Picasso maar ook het belang van de andere mensen om hem heen benadrukken; weg van dat geniale narratief naar iets dat meer inclusief is.”
“Picasso heeft zoveel samenwerkingen,” zegt McLean. “Toen hij wilde gaan drukken, richtten de drukkers in Parijs een studio op om hem te accommoderen. Er was gewoon deze ongelooflijke productie, honderden en honderden dingen.” In plaats van af te nemen of te falen, leek dit toe te nemen naarmate hij ouder werd. Toen Picasso 70 werd, ging hij samenwerken met de keramiekwerkers van Vallauris aan de Côte d’Azur. Why Dublin is the surprising city to delve into Picasso’s troubling relationship with women? In 2023, the Brooklyn Gallery in New York presented an exhibition titled Pablomatic: Picasso According to Hannah Gadsby, where the Australian feminist comic challenged Picasso’s place in the art world due to his misogynistic and abusive behavior. However, the upcoming Dublin show aims to shed light on the complexity of Picasso’s relationships with the women in his life.
One of the key figures in Picasso’s life was Dora Maar, who was not only a muse but also a talented artist in her own right. She played a significant role in Picasso’s creative process, from documenting his work on Guernica to providing valuable advice during the creation of some of his most iconic pieces. The Dublin exhibition will highlight Maar’s contributions and challenge the traditional narrative surrounding Picasso’s artistry.
Another important figure in Picasso’s life was Walter, who is often overlooked in discussions about the artist’s work. Walter’s influence can be seen in pieces such as Portrait of Marie-Thérèse and Head of a Woman, where her presence is palpable. By exploring the dynamics of Picasso’s relationships with these women, the Dublin exhibition invites visitors to reconsider the traditional interpretation of his art.
Rather than focusing solely on Picasso’s problematic behavior, the Dublin show encourages viewers to consider the role that these women played in shaping his artistic vision. By acknowledging their contributions, the exhibition prompts a reevaluation of Picasso’s legacy and challenges the notion that great art can excuse bad behavior. Visitors are invited to engage with the artworks on display and form their own opinions about Picasso’s complex relationships with the women who influenced his work.
In conclusion, Dublin emerges as a surprising city to delve into Picasso’s troubling relationship with women, offering a fresh perspective on the artist’s life and work. The exhibition at the National Gallery of Ireland provides a platform to explore the untold stories of the women who played a significant role in Picasso’s artistic journey. By showcasing their contributions, the show prompts a reevaluation of Picasso’s legacy and invites visitors to engage critically with his art. Visit Dublin and immerse yourself in the intricate web of relationships that shaped Picasso’s artistry.