In een nachtmerrie voor het Griekse plakje evolueert de verspreiding van schapen en geiten, met de president van de Hellenic Dairy Industries Association (SEVGAP), Christos Apostolopoulos, waarschuwend dat de vaccinatie van diervaccinatie een product dreigt te veroorzaken. Zoals hij in zijn verklaringen aan het Athene-Macedonian News Agency aangeeft, “dreigt ons land niet alleen de verkoop te verliezen, maar ook een extreem dynamisch extraversietraject dat is gebouwd met inspanning,” benadrukt hij en voegt angstig toe dat “als de vaccinatie wordt voortgezet met ons land. Dairy-producten, die leidt tot honderden miljoenen euro.”
In de afgelopen vijf jaar, legt hij uit, de vraag in grote markten zoals het Verenigd Koninkrijk, de VS, Canada en Australië is gelanceerd, met export die nu 785 miljoen euro bereikt. Zoals hij echter met sterke bezorgdheid en bezorgdheid toevoegt, “de scherpe daling van dierenkapitaal, nu in slechts 4% van de oorspronkelijke bevolking, brengt het niet alleen de huidige omzet in gevaar, maar ook een heel groeipotentieel dat elk jaar dubbele groeipercentages registreerde.”
Volgens de heer Apostolopoulos zijn de regels van derde landen zoals de VS, Canada, Australië en het Verenigd Koninkrijk duidelijk: ze staan geen invoer van zuivelproducten toe uit landen die vaccinatie toepassen tegen pokken en “erkent” pure zones “of scheidingen binnen het land; in deze context merkt de SEVGAP-president op dat “GREECE geen kritieke juncture is, als er geen uitzonderingen zijn.”
De heer Apostolopoulos wijst erop dat Spanje, Bulgarije en Roemenië met dezelfde dreiging werden geconfronteerd en hun reactie was om biochemische maatregelen te nemen en te implementeren: dierbeperking, vernietiging van geïnfecteerde dieren, strikte controle en desinfectie. “Niemand heeft vaccinatie gekozen, een beslissing die Griekenland besprak om te volgen,” merkt hij op.
Er is een wetenschappelijke consensus dat vaccinatie de ziekte niet volledig elimineert, merkt de heer Apostolopoulos op, eraan toevoegend dat het integendeel asymptomatische dragers kan creëren die de overdracht van zoöno voortzetten, waardoor het moeilijk is om uit te roeien. “Het geval van Turkije, dat al meer dan een decennium vaccineert, toont de moeilijkheid aan om de ziekte kwijt te raken, ondanks het uitgebreide gebruik van het vaccin,” zegt hij, eraan toevoegend dat “dit betekent dat vaccinatie een valkuil kan worden en de situatie verder kan worden.”
Roepend voor onmiddellijk en zonder compromis, stelt Sevgap het volgende voor: Vee-eenheden om onmiddellijk het minste vermoeden van symptomen te verklaren, zelfs als het slechts één dier betreft, moeten de beperkingen op dier, voer, slachting en melk worden nageleefd. Tegelijkertijd stelt Sevgap voor, via zijn president, dat eenheden die geen biocherapiemaatregelen toepassen die moeten worden uitgesloten van elke compensatie en de nadruk op opmerkingen dat de compensatie aan fokkers snel moet worden betaald en eerlijk moeten worden betaald, om “onregelmatige” bewegingen te voorkomen die schadelijk zijn.
De totale export van Griekse feta wereldwijd is de afgelopen vijf jaar een gestage toename toegenomen en volgens gegevens die zijn voorzien voor gebruik in Res-EIA, stond de Sevgap-president in 2020 in 2022 op 422 miljoen euro, in 2021 op EUR 466 miljoen en vervolgens in de daaropvolgende jaren tot EUR 607 miljoen en EUR 78 miljoen. “De export van 2024 bedroeg EUR 785,8 miljoen een stijging van 6,7% vergeleken met 2023,” merkt de heer Apostolopoulos op, en voegde eraan toe: “Dit is een altijd-upward-trend, aangezien de export van FETA meer dan verdubbeld is tegen 2020, toen ze 422 miljoen waren.”
Impressieve verhogingen werden ook vastgelegd in kleinere of minder traditionele markten, die naar voren komen in nieuwe mogelijkheden voor de Griekse exportactiviteit, vertelt de SEVGAP-president ons, en indicatief vermeldt: Bahrein +950%, Maldiven +733%, Chili +254%, Litouwen +18% +100% +Egypt +80%. De bovengenoemde markten zijn, zoals hij aangeeft: “hoewel kleiner in absolute cijfers, zijn zeer dynamisch en kunnen strategische doelen zijn voor Griekse exportbedrijven.”
Natuurlijk waren markten waar de export ook lager was, met typische voorbeelden van China: -32,8%, Servië: -56,4%, Israël: -59,6%en Argentinië: -62,5%. “Recessie in deze gebieden kan worden gekoppeld aan geopolitieke kwesties, logistieke problemen of veranderingen in consumentengewoonten. Een gerichte re-examinatiestrategie voor de aanwezigheid van feta in deze markten is nodig,” zegt de heer Apostolopoulos. Hij benadrukt echter dat de feta “een krachtige ambassadeur van de Griekse gastronomie internationaal blijft” en schat dat ze verder kunnen worden versterkt met gericht marketing- en commercieel beleid.






























































