Het online videogameplatform Roblox wordt geconfronteerd met een rechtszaak van de procureur-generaal van Texas, Ken Paxton, die beweert dat het platform de kinderveiligheidswetten negeert en ouders misleidt over de risico’s voor minderjarige gebruikers. Paxton beschuldigt Roblox ervan digitale pedofielen en winst boven de veiligheid van kinderen te stellen. Dit komt bovenop de juridische uitdagingen waarmee het platform al te maken had, met betrekking tot internetveiligheid en de bescherming van minderjarigen.
Roblox heeft gereageerd op de rechtszaak door te verklaren dat ze teleurgesteld zijn en dat de beschuldigingen gebaseerd zijn op misleidende beweringen en overdrijvingen. Het bedrijf beweert dat ze toewijding tonen om kinderen online te beschermen en maatregelen hebben genomen om kwaadwillende gebruikers te identificeren en te verwijderen.
Het platform, dat vooral populair is onder kinderen en tieners, biedt gebruikers de mogelijkheid om alleen of met vrienden te spelen in een online omgeving. Hoewel het als veilig en leerzaam wordt gepromoot, zijn er zorgen ontstaan over de moderatiemechanismen en de veiligheid van minderjarige gebruikers vanwege inhoud met geweld of seksuele elementen die kunnen verschijnen.
Een van de functies van Roblox waarmee gebruikers met vreemden kunnen chatten, heeft kritiek gekregen omdat minderjarigen worden blootgesteld aan gevaarlijke mensen. Ouders hebben bezorgdheid geuit en incidenten gemeld waarbij kinderen ongepaste inhoud tegenkwamen op het platform.
Verschillende Amerikaanse staten, waaronder Texas, Kentucky en Louisiana, hebben rechtszaken aangespannen tegen Roblox vanwege de potentiële gevaren voor minderjarige gebruikers. CEO Dave Bazouki heeft ouders geadviseerd om hun kinderen te verbieden het platform te gebruiken als ze zich er niet prettig bij voelen. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren nieuwe tools geïmplementeerd om de leeftijdsverificatie te versterken en de beveiligingsmechanismen te verbeteren.
Ondanks deze inspanningen is Roblox verboden in verschillende landen, waaronder Turkije, vanwege zorgen over uitbuiting van minderjarigen en onvoldoende toezicht op gebruikers. In Singapore werd het platform onderzocht toen een zelfgeradicaliseerde 16-jarige zich had aangesloten bij online servers met als thema ISIS, wat leidde tot zorgen over de invloed van dergelijke games op jonge gebruikers.






























































