Duitsers zullen deze kerst minder geld uitgeven aan cadeaus, zo blijkt uit een recent onderzoek van de Duitse Retailfederatie (HDE). Gemiddeld zijn consumenten van plan om dit jaar 263 euro uit te geven aan cadeaus, wat 34 euro minder is dan vorig jaar. Hoewel er een verwachte omzetgroei van 1,5% wordt voorspeld voor de maanden november en december, zal deze gecorrigeerd voor inflatie uiteindelijk nul zijn in vergelijking met 2024. Detailhandelsbedrijven verwachten dat consumenten dit jaar prijsbewuster zullen zijn vanwege de stijgende kosten van goederen.
Uit het onderzoek blijkt ook dat 73% van de consumenten uitkijkt naar Kerstmis, maar dat 54% van hen van plan is om hetzelfde bedrag aan cadeaus uit te geven als vorig jaar. 11% is van plan om iets minder uit te geven en 10% aanzienlijk minder. Slechts 10% van de respondenten geeft aan dit jaar meer te zullen besteden. Populaire cadeaus zijn onder andere cadeaubonnen, spelletjes, boeken, cosmetica en producten voor persoonlijke verzorging.
De voorzitter van HDE, Alexander von Preen, heeft de regering opgeroepen om betere omstandigheden te creëren voor de binnenlandse economie en de detailhandelssector. Hij benadrukte de noodzaak om administratieve rompslomp te verminderen en de elektriciteitsbelasting voor iedereen te verlagen. Daarnaast pleitte hij voor eerlijke voorwaarden om te kunnen concurreren met Chinese bedrijven en voor het behoud van levendige en toegankelijke stadscentra.
De detailhandel is een belangrijke sector in Duitsland en tijdens de feestdagen goed voor 18,5% van de totale omzet. Het is duidelijk dat de Duitse consumenten dit jaar wat terughoudender zullen zijn in hun uitgaven voor cadeaus, maar desondanks kijken velen van hen uit naar de kerstperiode.




























































