Baigu, een kleine en relatief afgelegen stad in het noorden van China, administratief onder de stad Baong, in de provincie Hebei, heeft een permanente bevolking van minder dan 300.000 inwoners. Toch produceert het jaarlijks zo’n 1 miljard tassen, in ruim 2,5 miljoen varianten en designs. Met een aandeel van 30% op de Chinese markt is Baigu uitgegroeid tot een van de belangrijkste handtassenproductie- en handelscentra van het land.
Na een halve eeuw ontwikkeling heeft de tassenindustrie van Baigu een complete en volwassen industriële keten gevormd, die de inkoop van grondstoffen, productontwerp, productie en verkoopdiensten omvat. Tegenwoordig gaat de industrie een nieuwe fase van hoogwaardige ontwikkeling in, waarbij de nadruk ligt op het vergroten van de productvariëteit, het voortdurend verbeteren van de kwaliteit en het opbouwen van sterke, concurrerende merken.
Bij binnenkomst in Baigu’s Bag Industry Digital Transformation Empowerment Center toont een enorm elektronisch scherm realtime productie-, verkoop- en supply chain-gegevens van 20.000 ondernemingen – het ‘intelligente controlecentrum’ van de hele industrie. “We integreren big data, kunstmatige intelligentie en cloud computing om de digitale mogelijkheden van het bedrijfsmanagement volledig te verbeteren”, legt de adjunct-directeur van het centrum, Zhang Wei, uit. Tot nu toe heeft het centrum 1.865 gerichte diensten geleverd aan 195 bedrijven, waardoor een maandelijkse omzet van maximaal 70 miljoen yuan werd gegenereerd.
De dynamiek van digitale technologie verandert de hele keten van de tassenindustrie van Baigu grondig. “We blijven ons concentreren op de digitalisering van de industrie en hebben een Comité van Digitale Experts opgericht. Door bedrijven te begeleiden naar digitalisering en merktransformatie, en door de ontwikkeling van digitale marketingsystemen en intelligente productieworkshops te ondersteunen, verbeteren we de algehele productie-efficiëntie en productkwaliteit, waardoor de interne transformatiedynamiek van de industrie wordt versterkt”, aldus Xu Feng, directeur van het Reform, Development and Technology Bureau van Baigu New City.
Door een alomvattend platform te bouwen voor de toeleveringsketen van de tassenindustrie heeft Baigu meer dan 1.000 upstream- en downstream-leveranciers in zijn ecosysteem geïntegreerd, waardoor een efficiënte digitale interconnectie tussen vraag en aanbod wordt gegarandeerd. Tegelijkertijd heeft het intelligente logistieke systeem een landelijk distributienetwerk gevormd, waardoor bestellingen binnen 24 uur kunnen worden afgeleverd.
Bovendien bevordert Baigu de diepe integratie van industrieel ontwerp met de binnenlandse tassenindustrie, door de oprichting van speciale fondsen voor industrieel ontwerp, de ontwikkeling van gespecialiseerde ontwerpplatforms en het aanbieden van professionele training. Op deze manier worden merkbekendheid en waarde vergroot. Tot op heden zijn er 15.886 geldige handelsmerken geregistreerd in Baigu.
De afgelopen jaren heeft Baigu een geïntegreerd model ontwikkeld van “sourcing shopping + cross-border e-commerce”, dat is verbonden met de belangrijkste wereldwijde e-commerceplatforms en uitgebreide diensten biedt zoals logistiek, douaneformaliteiten, overzeese magazijnen en merkbeheer. In deze context zijn grensoverschrijdende e-commerce-industrieparken zoals Tiande Zhilian en Xinghe Lianchuang ontwikkeld, die een gestaag pad van extraversie vormen op basis van het model van “lokale productie + distributie via overzeese magazijnen”.
Bedrijven kunnen nu, via online platforms, nauwkeurig afstemmen op de aanbodbehoeften van de wereldmarkt en direct reageren op op maat gemaakte bestellingen. Tegelijkertijd hebben ze het vermogen om overzeese trends vooraf te voorspellen, waarbij ze gebruik kunnen maken van data-analyse uit de grensoverschrijdende e-commerce van industrieparken.
Om de efficiëntie van de internationalisering van het bedrijfsleven te verbeteren, werkte Baigu samen met de douane, de belastingautoriteiten en andere relevante instanties, waarbij de “one-stop”-service voor douaneafhandeling werd gepromoot en de gemiddelde doorlooptijd werd teruggebracht tot slechts 1,5 uur. Door middel van speciaal beleid, publieke dienstverleningsplatforms en het aantrekken van gespecialiseerd personeel blijft Baigu het geïntegreerde ecosysteem van ‘sourcing shopping + grensoverschrijdende e-commerce’ optimaliseren, waardoor ondernemingen worden ondersteund om dieper door te dringen op de internationale markten.





























































