Tijdens de GP van Las Vegas werden Lando Norris en Oscar Piastri uitgesloten van de officiële raceresultaten vanwege overmatige vloerslijtage aan hun McLarens. Deze beslissing zorgde voor hernieuwde interesse in het rijderskampioenschap. Na uitgebreide controles door FIA-technisch inspecteur Joe Bauer werden de McLarens gediskwalificeerd vanwege een te dunne achterkant van de vloerplaat, wat niet voldeed aan de minimale dikte van 9 millimeter volgens het technisch reglement.
De vertegenwoordigers van McLaren werden naar het kantoor van de stewards geroepen, waar hen werd medegedeeld dat de auto’s werden uitgesloten van de uitslag. De teamgarage werd gesloten voor de media en de beslissing werd officieel bekendgemaakt door de FIA twee uur later. De initiële dikte van de vloerplaat was 10 millimeter, maar na de race was deze gedaald tot onder de toegestane waarde.
Teams kunnen de slijtage van de vloer tijdens de race niet direct controleren, maar sensoren meten de temperatuur in dat gebied om mogelijke problemen te detecteren. Het is nog onduidelijk hoe McLaren deze fout heeft kunnen maken, maar mogelijk heeft de setting van de auto aan het begin van het raceweekend hierbij een rol gespeeld. Het is belangrijk om dergelijke technische reglementen strikt na te leven om diskwalificatie te voorkomen.






























































