De Griekse consumenten zijn dit jaar iets levendiger dan tijdens de kerstperiode van vorig jaar, zo blijkt uit het eerste deel van het grote onderzoek door EY Griekenland in samenwerking met MRB en Choose Communications. Het onderzoek, getiteld EY Future Consumer Index Greece 2025, wordt in december volledig gepresenteerd. Uit de resultaten blijkt dat de Griekse consumenten van plan zijn om dit jaar meer geld uit te geven tijdens hun kerstaankopen. Vooral het percentage van degenen die van plan zijn om meer uit te geven is gestegen van 4% vorig jaar naar 13%, met name onder de 18-29-jarigen waar dit percentage zelfs 26% bedraagt.
Echter, bijna zes op de tien respondenten (59%) zijn van plan om dit jaar ongeveer hetzelfde bedrag uit te geven als vorig jaar tijdens de kerst- en nieuwjaarsperiode. Het percentage van degenen die van plan zijn om minder uit te geven is teruggebracht van 36% vorig jaar naar 24%, terwijl 3% aangaf dit jaar helemaal geen aankopen te zullen doen.
Wat betreft de aankopen, blijkt uit het onderzoek dat 61% van de consumenten van plan is voedsel en dranken te kopen, vooral onder ouderen, terwijl 58% van plan is kleding en accessoires aan te schaffen, vooral onder jongere leeftijdsgroepen. Slechts 28% van de respondenten is van plan om tijdens de feestdagen technische en elektronische apparaten te kopen, in tegenstelling tot Black Friday en Cyber Monday, waar deze categorie voor 68% de hoogste prioriteit heeft.
Prijs blijft voor negen op de tien consumenten het belangrijkste criterium bij het doen van kerstaankopen (90%), terwijl productkwaliteit voor twee op de drie deelnemers (64%) een belangrijk criterium is. Het percentage consumenten dat op zoek gaat naar producten in de uitverkoop is dit jaar echter lager dan vorig jaar (44% tegenover 55%). Het criterium van het merk lijkt zich te herstellen, aangezien 25% van de respondenten aangaf dit belangrijk te vinden, tegenover 17% vorig jaar.
Eén op de twee consumenten (53%) is van plan om de vakantie thuis door te brengen bij familie of vrienden, waarbij vooral ouderen dit voornemen hebben. Daarnaast gaf 41% van de respondenten aan dat ze cadeaus zouden kopen voor hun dierbaren. Ook blijft de wens om verspilling te voorkomen bestaan, aangezien 32% aangaf te zullen proberen geen voedsel te verspillen of niet meer te koken dan nodig is.
In zijn commentaar op de winkelintenties van consumenten tijdens de feestdagen, merkte Thanos Mavros, partner bij EY Griekenland, op dat consumenten waarschijnlijk iets actiever zullen zijn tijdens hun vakantieaankopen dit jaar, ondanks de aanhoudende inflatie. Hij gaf aan dat consumenten vooral van plan zijn om geld uit te geven aan noodzakelijke levensbehoeften en overmatige uitgaven te vermijden. Het algemene beeld is verbeterd ten opzichte van vorig jaar, aangezien het percentage van degenen die van plan zijn om te bezuinigen op hun aankopen merkbaar afneemt. Dit zorgt ervoor dat er een ingetogen optimisme heerst over het winkelverkeer tijdens de feestdagen van dit jaar.





























































