Projecten met een budget van 122 miljoen euro om de infrastructuur en treinen in de vaste spoormiddelen en het spoor te moderniseren bevinden zich momenteel in de uitvoeringsfase. De aanbesteding voor de werving van een technisch adviseur voor de nieuwe Helleense Spoorwegen (OSE) voor 5+5 jaar, met een budget van 32,23 miljoen euro, loopt momenteel. Er is een aankondiging gedaan voor een internationale aanbesteding om een adviseur te selecteren die gespecialiseerde diensten zal leveren voor de transformatie van de Organisatie. Samenwerkingsmemoranda zijn al ondertekend met de Franse en Duitse spoorwegen.
De technisch adviseur zal naar verwachting het management van “Spoorwegen van Griekenland” bijstaan om knowhow over te dragen voor de moderne exploitatie van de spoorweg, moderne procedures te implementeren en de nieuwe OSE te moderniseren om zijn nieuwe complexe rol aan te kunnen. Het nieuwe exploitatiemodel omvat ingrijpende organisatorische veranderingen en de fusie van OSE, ERGOSE en een deel van GIAOSE. Daarnaast zal de focus liggen op infrastructuurprojecten en netwerkonderhoud om problemen bij de uitvoering van routes op te lossen.
Voor het rollend materieel is een memorandum getekend met Ferrovio Dello State Italiane voor de investering van 360 miljoen euro voor 23 nieuwe treinen. Vier Europese infrastructuurbeheerders, waaronder Deutsche Bahn en ADIF, hebben interesse getoond in de rol van technisch manager. Ondertussen boekt OSE voortgang met het installatieproject van het GSM-R-systeem, met een budget van ruim 51 miljoen euro, wat de basis zal vormen voor de implementatie van ERTMS/ETCS in het Griekse netwerk.
Een ander belangrijk aspect van de upgrade is de toevoeging van airconditioning aan metro- en elektrische treinen om de reisomstandigheden voor passagiers te verbeteren. Er is een oproep gepubliceerd voor een studie naar de installatie van airconditioning in 16 treinen op lijnen 1, 2 en 3. De kosten voor het installeren van airconditioning op lijn 2 en 3 worden geschat op 275.000 euro per voertuig, met een totale investering van 39,5 miljoen euro. Lijn 1 wordt geconfronteerd met het ernstigste probleem, aangezien de treinen van de eerste generatie momenteel geen airconditioning hebben.
Al met al zijn de “rails”-projecten van 122 miljoen euro bedoeld om de treinen en metro’s te upgraden en de infrastructuur te moderniseren, met als doel de efficiëntie en veiligheid van het openbaar vervoer in Griekenland te verbeteren.






























































