In Nigeria hebben oplichters, die zichzelf ‘Yahoo Boys’ noemen, een reputatie opgebouwd door online oplichting tegen vrouwen te plegen. Recentelijk is de identiteit van drie mannen die in Nigeria wonen, naar voren gekomen in een zaak waarbij een Franse vrouw al haar spaargeld verloor nadat ze werd bedrogen door fraudeurs die zich voordeden als Brad Pitt. Deze specifieke zaak laat zien hoe deze oplichters hun slachtoffers via internet misleiden door grote financiële voordelen te beloven of zich voor te doen als liefdesbelangen, en nu zelfs gebruik maken van nieuwe technologieën zoals kunstmatige intelligentieprogramma’s.
De betreffende vrouw, Ann, werd benaderd door iemand op Instagram die zich voordeed als de moeder van Brad Pitt, nadat ze foto’s van zichzelf had geplaatst tijdens het skiën in de Franse bergen. De oplichters overtuigden haar ervan dat de acteur dringend geld nodig had voor een nierbehandeling, vanwege bevroren bankrekeningen als gevolg van een echtscheidingsprocedure met Angelina Jolie. Ann verloor uiteindelijk € 830.000 aan de fraudeurs.
De oprichter van de digitale onderzoekswebsite FindmyScammer.com, Marwan Warab, wist de oplichters in Nigeria te lokaliseren als drie mannen van ongeveer twintig jaar oud. Echter, de Nigeriaanse Commissie voor Economische Criminaliteit (EFCC) heeft aangegeven dat zij pas een onderzoek naar de zaak kunnen starten nadat zij een officiële klacht hebben ontvangen.
De ‘Yahoo Boys’, zoals ze lokaal worden genoemd, hebben een negatieve reputatie opgebouwd in Nigeria door hun online oplichtingspraktijken. Ze worden zelfs verheerlijkt in de populaire cultuur, met liedjes die hun acties prijzen. Een recent voorbeeld is de veroordeling van een Nigeriaanse fraudeur door een Amerikaanse rechtbank tot gevangenisstraf en een boete als compensatie voor zijn slachtoffers.
Met de opkomst van nieuwe technologieën zoals kunstmatige intelligentie en deepfake, waarschuwen experts voor de toenemende complexiteit van cybercriminaliteit. Recente acties van bedrijven zoals Meta, moederbedrijf van Instagram en Facebook, laten zien dat er stappen worden ondernomen om fraude en afpersing online aan te pakken. De EFCC heeft ook aangekondigd dat ze klaar staan om alle vormen van misdaden aan te pakken, zelfs die welke gebruik maken van kunstmatige intelligentie.