De lokale fracties van Volt, GroenLinks, de Socialistische Partij, de Partij voor de Dieren en de PvdA hebben de Eindhovense gemeenteraad aangespoord om een ‘activistische’ houding aan te nemen ten aanzien van Eindhoven Airport. Deze partijen benadrukken dat de gemeenteraad, die een kwart van de aandelen in de luchthaven bezit, deze invloed actiever moet inzetten om milieuproblemen aan te pakken.
Volgens de fracties is er nog steeds geen goede balans tussen vakantie- en zakelijke vluchten, ondanks dat dit een belangrijk punt is in de bestuursafspraak van de gemeente Eindhoven. Momenteel is een groot deel van de vluchten gericht op vakantiegangers, wat volgens de indieners niet bijdraagt aan het behalen van de klimaatdoelen van de luchthaven. Ze stellen: “Zolang deze balans er niet is, moeten we ons inzetten om deze te bereiken.”
De gemeenteraad zou haar invloed moeten aanwenden om de klimaatimpact van de luchthaven te verminderen. De indieners wijzen naar de aanpak van de gemeente Amsterdam, die als aandeelhouder van Schiphol regelmatig plannen voor milieubelasting blokkeert. Ze stellen dat Eindhoven door tegen plannen te stemmen die niet aansluiten bij het gemeentelijk beleid, in ieder geval niet bijdraagt aan groei of milieuproblemen.
De evaluatie van het Van Geel-rapport in 2026 zou ook moeten worden gebruikt om het beleid van de luchthaven kritisch te bekijken. De oproep van Volt, SP, PvdD, GroenLinks en PvdA ontving dinsdag een nipte meerderheid in de gemeenteraad, met 22 stemmen voor en 21 tegen.
De partijen vragen om een actievere rol van de gemeente in de besluitvorming rond Eindhoven Airport, met als doel de milieu-impact van de luchthaven te verlagen. Dit past binnen een bredere discussie over duurzaamheid en de verantwoordelijkheden van lokale overheden in de strijd tegen klimaatverandering.