Heathrow Airport in Londen heeft al een lange geschiedenis van plannen voor een derde start- en landingsbaan. De discussie over de uitbreiding van Heathrow Airport is al decennia aan de gang en heeft geleid tot veel controverse en debat.
In 1946 werden de eerste plannen voor een derde start- en landingsbaan op Heathrow voorgesteld. Destijds werd het idee echter niet doorgezet vanwege bezorgdheid over geluidsoverlast en milieu-impact. In de daaropvolgende decennia werden verschillende plannen gepresenteerd en verworpen, met voorstanders die beweerden dat een derde start- en landingsbaan nodig was om de groei van het vliegverkeer aan te kunnen.
In 2009 werd het meest recente plan voor een derde start- en landingsbaan op Heathrow voorgesteld. Dit plan leidde tot hevige protesten van omwonenden, milieuactivisten en politici. Bezorgdheid over geluidsoverlast, luchtvervuiling en klimaatverandering zorgden ervoor dat het plan meerdere keren werd uitgesteld en herzien.
In 2018 stemde het Britse parlement uiteindelijk in met de bouw van een derde start- en landingsbaan op Heathrow. Het project kreeg groen licht, maar al snel volgden nieuwe juridische uitdagingen en bezwaren. Milieuactivisten en lokale gemeenschappen vochten het besluit aan en eisten dat de plannen opnieuw werden bekeken.
De discussie over de derde start- en landingsbaan op Heathrow is nog steeds gaande. Voorstanders benadrukken de economische voordelen en de noodzaak om de capaciteit van de luchthaven uit te breiden. Tegenstanders wijzen op de negatieve gevolgen voor het milieu en de leefomgeving. De toekomst van het project blijft onzeker, maar één ding is zeker: de geschiedenis van Heathrow’s derde start- en landingsbaan plannen zal nog vele hoofdstukken kennen.