De herontwikkeling van het Stationsplein en de Stationsweg in Eindhoven heeft de potentie om nog autovriendelijker te worden dan het eerdere ontwerp. De coalitiepartijen GroenLinks en D66 pleiten voor de aanleg van een fietsstraat op de Stationsweg, waar voertuigen slechts met een maximumsnelheid van 15 km/h mogen rijden. Dit voorstel is onderdeel van een bredere visie om de ruimte rond het station te vergroenen en aantrekkelijker te maken voor fietsers en voetgangers.
Naast de fietsstraat willen de coalitiepartijen ook de taxi-ranks en de ‘kiss and zoom-lane’ op het Stationsplein zoveel mogelijk verwijderen. Dit zou bijdragen aan een meer ontspannen en autoluwe omgeving, die geschikt is voor de groeiende hoeveelheid inwoners en bezoekers van het gebied, zoals gerapporteerd door ED (Eindhoven Dagblad).
Echter, Alderman Stijn Steenbakkers heeft zijn bedenkingen geuit over deze plannen. Hij benadrukt dat NS (Nederlandse Spoorwegen) het belang van toegankelijkheid hoog in het vaandel heeft staan. “Duizenden mensen zullen daar komen wonen en sommige van hen gebruiken een auto. Het moet toegankelijk blijven,” aldus Steenbakkers. Deze opmerking onderstreept het spanningsveld tussen verduurzaming en de noodzaak tot bereikbaarheid.
GroenLinks en D66 zijn daarnaast ook toegewijd aan het vergroenen van het gebied. Een van de plannen is om meer ruimte te creëren voor een natuurvriendelijke oever langs de Gender, wat zou bijdragen aan de biodiversiteit en de leefomgeving in het stadscentrum. Dit aspect van de herontwikkeling sluit aan bij bredere trends in stadsplanning die gericht zijn op het creëren van duurzame en leefbare stedelijke ruimtes.
Tegelijkertijd maken oppositiepartijen, zoals FvD (Forum voor Democratie) en LPF (Lijst Pim Fortuyn), zich zorgen over mogelijke verkeersproblemen. Vooral de vrees dat de Stationsweg een doodlopende straat zou kunnen worden, roept vragen op over de impact op de verkeersstromen in het gebied. Deze zorgen zijn essentieel, vooral in het licht van de verwachte groei van het aantal bewoners en bezoekers.
Op dinsdag 17 december zal de gemeenteraad een besluit nemen over de voorgestelde plannen. Dit besluit zal niet alleen de toekomst van het Stationsplein en de Stationsweg bepalen, maar ook de manier waarop Eindhoven zich verder ontwikkelt als een duurzame en toegankelijke stad. De uitkomst van deze vergadering zal ongetwijfeld invloed hebben op de mobiliteit en het milieu in de regio, alsook op de kwaliteit van leven voor de inwoners van Eindhoven.