Nederlandse consumenten hebben dit jaar minder kaartbetalingen in fysieke winkels gedaan in de aanloop naar Kerstmis, vergeleken met 2023. Volgens cijfers van Betaalvereniging Nederland werden er in de afgelopen zeven dagen in totaal 125 miljoen kaarttransacties geregistreerd, ongeveer 10 miljoen meer dan in een gemiddelde week. Dit is echter een daling van 5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Aantal transacties versus totaalbedrag
Hoewel het aantal transacties afnam, bleef de totale waarde van deze betalingen bijna gelijk aan 2023, namelijk 3,8 miljard euro, ongeveer 1 miljard euro meer dan in een reguliere week. De stijging in het gemiddelde transactiebedrag wordt toegeschreven aan hogere winkelprijzen, aldus Betaalvereniging Nederland.
Rustiger in fysieke winkels
De daling in kaartbetalingen was vooral merkbaar op de zaterdag voor Kerstmis, traditioneel een van de drukste winkeldagen van het jaar. Dit jaar werden er op die dag 21 miljoen transacties geregistreerd, goed voor 704 miljoen euro. Ter vergelijking: op dezelfde dag in 2023 werden 25 miljoen transacties genoteerd, met een totale waarde van 809 miljoen euro.
Online betalingen blijven stijgen
Tegelijkertijd namen online betalingen via iDEAL toe. In dezelfde periode werden bijna 34 miljoen transacties verwerkt, tegenover minder dan 32 miljoen vorig jaar. Deze stijging weerspiegelt de groeiende voorkeur van consumenten voor online winkelen tijdens de feestdagen.
Online retailers zagen in de laatste dagen voor Kerstmis een gestage toename in bestellingen. Dit sluit aan bij eerdere trends tijdens Black Friday, Cyber Monday en in de aanloop naar Sinterklaas.
Betaalvereniging Nederland benadrukte dat deze verschuiving mogelijk een combinatie is van veranderend consumentengedrag en de aantrekkingskracht van online winkelen, zoals gemak en bredere beschikbaarheid van producten.