De aankondiging van Donald Trump om morgen een 25% belasting op te leggen aan alle producten die uit Mexico worden geïmporteerd, heeft veel stof doen opwaaien. Deze beslissing komt voort uit de langdurige problemen die Trump heeft gehad met zowel Canada als Mexico sinds zijn terugkeer naar het Witte Huis.
Tijdens zijn eerste termijn als president heeft Trump herhaaldelijk ruzie gemaakt met Mexico en Canada over handelsovereenkomsten. Vlak voor de presidentsverkiezingen van 2020 werd echter een nieuwe trilaterale handelsovereenkomst tussen de VS, Mexico en Canada ondertekend. Deze overeenkomst wordt nu echter omzeild door de nieuwe belastingmaatregel die Trump heeft aangekondigd.
Mexico is de afgelopen jaren een belangrijke investeringsmarkt geworden voor wereldwijde bedrijven in verschillende sectoren. Grote merken zoals Adidas, Samsung, Honda, Hyundai, Nestle, Volkswagen, Volvo en Lego hebben grote fabrieken in Mexico gevestigd. De investeringen in Mexico zijn verder versterkt tijdens de pandemie, toen bedrijven op zoek waren naar de meest economische manier om hun producten op de Amerikaanse markt te krijgen.
De belastingmaatregel van Trump lijkt bedoeld te zijn om de Amerikaanse economie te beschermen, maar het is nog onduidelijk of deze stap effectief zal zijn. Economische analisten benadrukken dat deze maatregel de Amerikaanse consumenten direct zal raken, aangezien veel producten uit Mexico naar de VS worden geëxporteerd.
De vraag die blijft hangen is waarom Trump ervoor heeft gekozen om deze belastingmaatregel op te leggen. Sommige analisten suggereren dat het een strategische zet kan zijn om de Amerikaanse economie te beschermen en druk uit te oefenen op Mexico en Canada. Het is echter nog onduidelijk wat de langetermijneffecten van deze beslissing zullen zijn en of Trump zijn doel zal bereiken met deze maatregel.