Een passagier werd van boord gezet van een British Airways vlucht naar Malta vanaf London Gatwick, slechts twee dagen voor Kerstmis. Sue Heath, 64 jaar oud uit Buckinghamshire, werd verzocht om haar stoel te verlaten vlak voordat het vliegtuig vertrok. Dit gebeurde ondanks het feit dat haar Britse paspoort geldig was voor reizen naar Malta en de rest van de Europese Unie tot eind maart. Ground staff maakte een fout door mevrouw Heath van boord te halen en beschuldigde haar vervolgens van het hebben van een “verlopen” paspoort, terwijl het document perfect geldig was.
“Ik kreeg te horen dat mijn paspoort niet geldig was voor de EU,” aldus mevrouw Heath, die een groot deel van haar werkende leven in de reisbranche heeft doorgebracht. Ze moest hun beslissing accepteren en helaas haar kerst op Malta missen. Ze voelde zich erg nederig en beschaamd dat ze een fout had gemaakt.
British Airways ground staff op Gatwick had opnieuw een fout gemaakt door een passagier met de juiste documentatie de toegang tot de vlucht te ontzeggen. Sinds het Verenigd Koninkrijk de EU heeft verlaten, moet een Brits paspoort aan twee voorwaarden voldoen voor reizen naar de Europese Unie: niet ouder dan 10 jaar zijn op de dag van binnenkomst in de EU en minstens drie maanden geldig zijn op de dag van vertrek uit de EU.
Het paspoort van mevrouw Heath voldeed ruimschoots aan beide eisen. Maar het grondpersoneel leek in de war over de geldigheid van haar paspoort. “De gate agent was bezorgd dat mijn paspoort niet acceptabel was en zei aanvankelijk dat ik niet aan boord mocht,” zei mevrouw Heath. “Ze probeerde haar kantoor te bellen maar kreeg geen antwoord. Ze keek opnieuw en zei dat het goed was en checkte me opnieuw in en liet me weer aan boord gaan.”
Helaas mocht mevrouw Heath uiteindelijk toch niet reizen, omdat ze op 22 december 24 weer terug moest zijn van Malta. Ze werd van het vliegtuig gehaald en naar huis gebracht. British Airways is bezig met een onderzoek naar dit specifieke geval om te begrijpen waarom de klant niet mocht reizen. Ze zijn ook in direct contact met mevrouw Heath om het probleem zo snel mogelijk op te lossen.
Volgens de regels voor de rechten van luchtreizigers heeft mevrouw Heath recht op £350 aan compensatie voor het niet mogen instappen, evenals restitutie van haar ticket. British Airways zal ook de kosten van de accommodatie in Malta vergoeden die mevrouw Heath misliep als gevolg van het van boord halen op Gatwick. Het is onduidelijk waarom het grondpersoneel nog steeds niet op de hoogte is van de vereisten en hun eigen regels lijken te verzinnen voor deze reizigers. Het is weer eens raak op Gatwick Airport, waar passagiers van British Airways werden geweigerd op een kerstvlucht vanwege fouten gemaakt door het grondpersoneel. Deze keer was het een groep passagiers die tijdens de feestdagen wilden reizen, maar in plaats daarvan werd geconfronteerd met onnodige stress en frustratie.
Het incident vond plaats toen het grondpersoneel van Gatwick Airport de paspoortregels verkeerd interpreteerde, waardoor de passagiers niet aan boord konden gaan van hun vlucht. Het was een pijnlijke fout die voorkomen had kunnen worden, maar helaas resulteerde in het turven van passagiers van een belangrijke kerstvlucht.
Dit is niet de eerste keer dat Gatwick Airport in opspraak is vanwege fouten bij het controleren van paspoorten. In het verleden zijn er meerdere incidenten geweest waarbij passagiers onterecht werden geweigerd of vertraagd vanwege verkeerde interpretaties van de regels.
De frustratie van de passagiers was begrijpelijk, vooral omdat het tijdens de drukke kerstperiode was en velen van hen waarschijnlijk belangrijke familieverplichtingen hadden. Het is onaanvaardbaar dat het grondpersoneel van Gatwick Airport dergelijke fouten maakt, vooral tijdens een periode waarin reizen al stressvol genoeg kan zijn.
British Airways heeft toegegeven dat er fouten zijn gemaakt en heeft beloofd de zaak te onderzoeken en passende maatregelen te nemen om herhaling te voorkomen. De getroffen passagiers hebben excuses ontvangen en zijn omgeboekt op andere vluchten, maar de schade aan hun reisplannen en gemoedsrust is al aangericht.
Het incident werpt opnieuw een schijnwerper op de noodzaak van betere training en naleving van regels door grondpersoneel op luchthavens. Het is essentieel dat passagiers soepel en efficiënt door de veiligheidscontroles worden geleid, vooral tijdens drukke vakantieperiodes zoals kerst.
Het is te hopen dat Gatwick Airport en andere luchthavens hun procedures zullen herzien en verbeteren om dergelijke fouten in de toekomst te voorkomen. Passagiers verdienen een vlotte en stressvrije reiservaring, vooral tijdens de feestdagen wanneer ze hun dierbaren willen ontmoeten en vieren.
Het is belangrijk dat luchthavens en luchtvaartmaatschappijen de veiligheid en het comfort van passagiers vooropstellen en ervoor zorgen dat dergelijke incidenten tot een minimum worden beperkt. Hopelijk zal dit incident dienen als een wake-up call voor betere training en naleving van regels op luchthavens over de hele wereld.