Van de indexen tot de beurs tot huishoudelijke inkomens, er zijn veel indicaties die worden verdacht van economen en analisten dat een recessie in een economie op handen is. Maar er zijn ook meer onconventionele indicatoren die de economie -fase kunnen vermoeden, hoewel ze niet volledig betrouwbaar worden beschouwd.
Van cosmetica -verkoop tot alcoholgebruik, Business Insider verzamelt de negen ongewone indicatoren van recessie:
Er zijn enkele aanwijzingen dat consumenten minder snacks kopen – en andere voedingsmiddelen – wanneer de recessie nadert. Uit een overzicht van studies bleek dat de grote recessie van 2008 de consumptie van snacks verminderde, evenals andere voedingsmiddelen van fastfood tot verse producten. Tegenwoordig verbruiken consumenten in de VS bijvoorbeeld minder snacks, die kunnen worden gekoppeld aan onzekerheid over de toekomst van de economie.
Een andere theorie wil dat consumenten alcoholmarkten verminderen wanneer ze zich zorgen maken over hun financiën en het verloop van de economie. Dus in plaats van hele flessen alcohol te kopen, geven ze de voorkeur aan kleine verpakkingen, zoals die beschikbaar in vliegtuigen of minibar van hotels. Indicatief heeft Brown-Forman, het bedrijf dat de whisky Jack Daniels en Tequila Herradura voorbereidt, gemeld dat consumenten in de VS de laatste tijd meer kleine flessen hebben gekocht.
De oprichting van de Lipstick Sales Index wordt toegeschreven aan Leonart Loder, een van de miljardairs erfgenamen van de Cosmetics Estée Lauder. In 2001, toen de Amerikaanse economie in een recessie was, merkte het bedrijf op dat de verkoop van lippenstift daadwerkelijk toenam in plaats van terug te gaan. De verkoop van lippenstift steeg vervolgens met 11%. Evenzo werden grote cosmetica -chips opgenomen in 2008, toen de VS tot een recessie werd geleid. En meer recent zijn schoonheidsproducten uitgeworpen omdat de inflatie de afgelopen maanden hoog is gebleven.
Voormalig Federal Reserve -president Alan Greenspan maakte de “herenlingerie -index” populair. Hij beweert in wezen dat wanneer de economie daalt, mannen stoppen met het kopen van nieuw ondergoed. Wanneer de financiële vooruitzichten verbeteren, beginnen ze hun ondergoed opnieuw te vernieuwen. De index werd ontwikkeld in de jaren 1920. Het is gebaseerd op de reden dat rokken en jurken dichterbij zijn wanneer de economie goed gaat, maar verder tijdens de recessie. Dus de minirok was in de jaren zestig in de mode, toen de economie booming was, maar toen de oliecrisis uitbrak in de jaren 1970, zei Bloomberg opnieuw.
Cartoons kunnen optreden als een barometer voor de gezondheid van de economie, omdat ze een cruciale rol spelen bij het transport van goederen, niet alleen voor consumenten die dingen op internet kopen, maar ook voor winkels en magazijnen die deze goederen ontvangen. Dus als de vraag naar karton vertraagt, kan dit betekenen dat consumenten minder dingen kopen.
Babyluiers zijn een groot uitje voor nieuwe ouders, geschat op $ 500 tot $ 900 per jaar. Dus in moeilijke financiële tijden worden sommige ouders gedwongen hun gebruik te beperken om geld te besparen. Natuurlijk, wanneer je de luier van de baby minder vaak verandert, is er een meer kans dat de baby een luieruitslag zal tonen, wat leidt tot verhoogde crèmekleurige verkoop om ermee om te gaan.
De champagne -monitoring -index is in wezen het omgekeerde van de Lipstick Sales Index: wanneer de economie slecht is, stoppen consumenten niet meer om dure champagne te kopen door goedkopere alcoholopties te kiezen. Indicatief overschreed vóór de recessie van 2008 de verkoop van champagne in de VS 23 miljoen flessen, maar in 2009 was dat aantal gedaald tot 12,5 miljoen.
Erotische dansprofessionals zijn vaak de eerste groep mensen die waarschuwen voor een komende recessie. Aaliyah Kissick, chief executive van financiële geletterdheid dagboeken en Gen Z, rangschikte de kosten voor het bewaken van striptease in elastische vraagproducten. De elasticiteit van een product verwijst naar hoe veranderende waarden al dan niet de vraagwijziging kunnen activeren. De theorie kan op grote schaal worden toegepast op elke werknemer in de dienstensector op basis van het aanbod van tips, volgens Peter C. Earle, een econoom bij het American Institute of Economic Research.