De vernietiging van de Titan-onderzeeër had kunnen worden voorkomen, zegt de Amerikaanse kustwacht – ze geeft ook de schuld aan de CEO
De Amerikaanse kustwacht heeft na de ineenstorting van de Titan-onderzeeër voor de kust van Canada in 2023 een rapport gepubliceerd waarin ze concludeert dat de tragedie voorkomen had kunnen worden. De kustwacht riep het Supreme Research Committee bijeen om de oorzaken van de vernietiging te onderzoeken.
In het rapport van de kustwacht werd kritiek geuit op de manier waarop de oceangate-operatie werd uitgevoerd. Er werden acht verschillende factoren genoemd die hebben bijgedragen aan de instorting van de onderzeeër, maar de belangrijkste oorzaak was het niet naleven van de ‘gevestigde technische protocollen’ voor beveiliging en tests door het bedrijf.
De Titan-onderzeeër en zijn eerdere versies waren gemaakt van koolstofvezel, een duurzaam materiaal dat echter niet geschikt bleek om hoge druk te weerstaan tijdens diepe duiken. De lagen van het materiaal raakten los in een proces dat detachement wordt genoemd, wat leidde tot de instorting van de onderzeeër.
De kustwacht bekritiseerde het bedrijf voor het voortdurende gebruik van de onderzeeër zonder de romp te controleren, ondanks eerder geïdentificeerde beveiligingsproblemen. Tijdens de 80e duik, minder dan een jaar voor het fatale ongeval, hoorden passagiers een luide klik die later werd geïdentificeerd als onthechting van de lagen van het koolstofvezelmateriaal.
De CEO van Oceangate, die ook de piloot van de Titan-onderzeeër was, werd beschuldigd van nalatigheid die heeft bijgedragen aan de dood van de vijf inzittenden van de onderzeeër. De Titan-onderzeeër was op een missie om het puin van de Titanic te verkennen, maar keerde nooit terug naar de oppervlakte. De fatale reis schokte de planeet en benadrukte de noodzaak van strikte naleving van veiligheidsprotocollen bij diepe duiken.