Oceangate draagt de “belangrijkste” verantwoordelijkheid voor het Titan Private Battalion-ongeluk waarbij vijf mensen stierven tijdens een verkenning van het Titanic Wreck in 2023. Het onderzoek van de Amerikaanse kustwacht concludeerde dat de niet-naleving door Oceangate van opgezette protocollen voor de beveiliging, tests en onderhoud van de onderzeeër de belangrijkste oorzaak was van het ongeval.
Titan, een kleine 6,5 meter lange onderzeeër die eigendom was van het Amerikaanse bedrijf Oceangate Expeditions, dook op 18 juni 2023 voor een toeristische missie naar het Titanic Wreck en was gepland om zeven uur later te verschijnen. Echter, het contact ging minder dan twee uur na vertrek verloren, waarna een grote reddingsoperatie begon en de media dagenlang het bedrijf dekten.
Helaas werd de onderzeeër onderwater vernietigd kort nadat hij in de binnenstad was vanwege een “verwoestende intra-extervermaking”, waarbij alle vijf passagiers onmiddellijk werden gedood, waaronder de 77-jarige Franse wetenschapper Pierre Narzole met de bijnaam “M. Titanic”.
De intra-extervermaking had voorkomen kunnen worden, aldus de Amerikaanse marine-kustwachtonderzoeksvoorzitter Jason Noibauer in de publicatie van het 300 pagina’s tellende rapport na een tweejarig onderzoek. Hij benadrukte de noodzaak van sterker toezicht en duidelijke richtlijnen voor exploitatie-instanties die nieuwe concepten onderzoeken buiten het bestaande regelgevingskader.
De raad oordeelde dat de belangrijkste factoren die hebben bijgedragen aan het ongeval het “onvoldoende proces, certificering, onderhoud en inspectie” van Oceangate waren. Het is duidelijk dat het bedrijf de verantwoordelijkheid draagt voor dit tragische incident en er moeten passende maatregelen worden genomen om de veiligheid van dergelijke exploratiemissies in de toekomst te waarborgen.