Mexico heeft aangekondigd dat het van plan is om een plicht van 50% op te leggen aan auto’s die uit China en andere Aziatische landen worden geïmporteerd. Deze maatregel, die vergelijkbaar is met het handelsbeleid van voormalig Amerikaanse president Donald Trump, werd voorgesteld in een breder wetsvoorstel dat werd aangekondigd door de Mexicaanse minister van Economie, Marcelo Ebrard.
Het wetsvoorstel voorziet in verhoogde tarieven op meer dan 1.400 categorieën producten uit landen waarmee Mexico geen handelsovereenkomst heeft, met een totale impact op de invoer van $ 52 miljard. Naast auto’s zullen ook producten zoals staal, speelgoed, motorfietsen en stoffen worden getroffen, met voorgestelde tarieven variërend van 10% tot 50%.
De 50% plicht voor auto’s is meer dan twee keer de huidige tarieven (15-20%) en overschrijdt het plafond dat is toegestaan door de Wereldhandelsorganisatie. Volgens gegevens van het Chinese adviesbureau Automobiliteit was Mexico in de eerste helft van het jaar de grootste koper van Chinese auto’s ter wereld, waarbij het de Verenigde Arabische Emiraten en Rusland overtrof.
De Mexicaanse regering betoogt dat deze maatregelen bedoeld zijn om de binnenlandse productie te stimuleren en banen te beschermen, omdat de instroom van goedkope Chinese producten druk uitoefent op de lokale markt. Het wetsvoorstel komt op een moment dat de Verenigde Staten aandringen op beperkingen van de Chinese industrie in Mexico, uit angst dat het land als een “achterdeur” kan dienen voor de invoer van Chinese producten in de VS.
De handelsovereenkomst van de VS-Mexico-Canada (USMCA) zal naar verwachting in 2026 worden herzien, met gesprekken die in 2025 beginnen. President Seinbaum zal waarschijnlijk proberen de deal voort te zetten, maar de tarieven op Chinese producten kunnen de kosten voor Mexicaanse consumenten verhogen. Met een sterke meerderheid in het Congres is de goedkeuring van het wetsvoorstel zeer waarschijnlijk.