De Russische marine heeft de afgelopen jaren weinig aanwezigheid gehad in de Middellandse Zee. Het enige Russische oorlogsschip dat momenteel in de regio actief is, is de Boiky Corvette, die de “Sparta IV” olietanker begeleidt naar de Syrische haven van Tartus. Deze aanwezigheid zou kunnen wijzen op een overeenkomst tussen Rusland en de Syrische regering over toekomstige samenwerking, met mogelijke voorwaarden zoals de levering van olie en reserveonderdelen voor Russische troepen in Syrië.
De laatste onderzeeër van Rusland in de Middellandse Zee, de “Novorossisk”, heeft ook de regio verlaten na een bezoek aan de haven van Algeri. Volgens het Russische Telegram VCHK-GPU-kanaal werd de onderzeeër tijdelijk geïmmobiliseerd vanwege een brandstoflekkage en is nu onderweg naar Russische havens in het noorden. Hierdoor is er momenteel geen significante Russische vloot meer aanwezig in de Middellandse Zee.
De afname van Russische schepen in de regio begon na het begin van de oorlog in Oekraïne, waarbij de Russische Zwarte Zeevloot oorlogsschepen in de Middellandse Zee stationeerde. Echter, door het ontbreken van een permanente operationele basis, zoals de Syrische basis in Tartus, zijn Russische schepen geleidelijk aan uit de regio vertrokken. Daarnaast heeft Turkije, na de gebeurtenissen in Syrië en het verbod op de doorgang van oorlogsschepen door de Bosporus, de toegang van Russische oorlogsschepen tot de Zwarte Zeehavens van Sevastopol en Novorossisk beperkt.
Om een stabiele marine-aanwezigheid in de Middellandse Zee te behouden, heeft Rusland overeenkomsten gesloten met Libië en Soedan. Zo heeft Rusland een vliegbasis in Tobrouk beveiligd en is het op zoek naar een overeenkomst met Soedan voor een permanente toegangspoort tot de Rode Zee. Op deze manier probeert Rusland zijn marine-aanwezigheid in de regio te handhaven en zijn belangen te beschermen.





























































