Het Turkse Ministerie van Buitenlandse Zaken, vertegenwoordigd door Hakan Fidan, heeft tijdens een persconferentie in New York aangekondigd dat de export van motoren voor de Turkse vijfde-generatie jager is geblokkeerd door het Amerikaanse Congres. Deze motoren zijn essentieel voor de productie van de Kaan, een belangrijk onderdeel van het Fifth Generation Fighter-programma waar Turkije strategisch in heeft geïnvesteerd.
De vertraging in de goedkeuring van de licenties voor deze motoren vormt een aanzienlijke hindernis voor het project, dat van cruciaal belang is voor de Turkse defensie-industrie en het streven naar autonomie van buitenlandse leveranciers. Ondanks deze obstakels benadrukte Fidan de vastberadenheid van Turkije om het programma voort te zetten met de woorden “als we ademen, is er altijd hoop”.
Het nieuwe prototype van de Kaan, dat bekend staat als P1, is inmiddels in productie genomen en zal naar verwachting in 2026 zijn eerste vlucht maken. Het tweede prototype van de vijfde-generatie jager werd onlangs onthuld tijdens een bezoek aan de Turkse Aerospace Industries, waar het officieel werd gepresenteerd aan een grote delegatie.
De Turkse regering blijft zich inzetten voor de ontwikkeling van de Kaan en het Fifth Generation Fighter-programma, ondanks de obstakels die worden opgeworpen door de blokkade van de motorenexport. De internationale gemeenschap volgt met belangstelling de voortgang van dit project en de impact van de politieke beslissingen die van invloed zijn op de Turkse defensie-industrie.
Αν θέλεις να μάθεις για τη διατροφική αξία και τα οφέλη του ελαιόλαδου δες εδώ περισσότερα





























































