De Trump-regering heeft $ 2,1 miljard financiering opgeschort voor infrastructuurprojecten in Chicago, zo meldde Ras Voutut, directeur van het Federal Management and Budget Office. Het geld was bestemd voor grote projecten in het Chicago Subways-systeem, waaronder de Red Line Extensions en de modernisering van de infrastructuur. De opschorting van de financiering is bedoeld om ervoor te zorgen dat het geld niet wordt toegewezen via tribale contracten.
De beslissing om de financiering te bevriezen komt voort uit een nieuwe regel van het ministerie van Transport die onderzoekt of aannemers met kleine bedrijven betrokken zijn bij wat het Witte Huis beschouwt als “ongepaste initiatieven om diversiteit te bevorderen”. De Biden-regering had deze projecten net voor het einde van haar ambtstermijn afgerond, wat door sommigen wordt gezien als een politieke zet.
Dit is niet de eerste keer dat de Trump-regering financiële steun bevriest voor grote transportprojecten. Eerder werd $ 18 miljard bevroren voor projecten in New York, waaronder een spoorwegtunnel onder de Hudson River en een uitbreiding van het ondergrondse railsysteem op de Second Avenue. Ook bij deze beslissing werd dezelfde reden aangevoerd, namelijk het voorkomen van toewijzing via tribale contracten.
De Guardian merkt op dat deze beslissing een aanval is op het bestuur van de stad Chicago, dat wordt geleid door Democraten. De opschorting van de financiering wordt gezien als een politieke zet tijdens de sluiting van de federale overheid. Het is nog onduidelijk wat de gevolgen zullen zijn voor de geplande projecten en wanneer de financiering mogelijk weer wordt hervat.