Het openbaar vervoersbedrijf Atac in Rome heeft aangekondigd dat passagiers hun geld terug kunnen krijgen in geval van slechte service. Dit volgt op een onderzoek van de Italiaanse Mededingingsautoriteit naar vermeende oneerlijke handelspraktijken en het niet voldoen aan kwaliteitsnormen door Atac in de periode 2021-2023. Het bedrijf slaagde er niet in om doelstellingen te halen op het gebied van onder meer stiptheid en de bediening van roltrappen en liften.
Na ruim €3 miljoen aan restituties toe te zeggen aan houders van een OV-jaarkaart, heeft de toezichthouder het onderzoek afgesloten. Houders van een jaarkaart voor 2024 krijgen ieder 5 euro terug, en voor houders van een jaarkaart voor het openbaar vervoer tussen 2021 en 2023 wordt er nog eens 5 euro extra gegeven. Jaarkaarten kosten normaal gesproken 250 euro, exclusief kortingen.
Atac zal ook een nieuwe mobiele app introduceren die gebruikers een gedeeltelijke terugbetaling biedt bij vertragingen van meer dan 15 minuten op reguliere bus-, tram- of metrodiensten. Het openbaar vervoer in Rome staat bekend om zijn inefficiëntie, maar Atac beweert dat het verbeterd is dankzij EU-fondsen en overheidsfinanciering ter voorbereiding op het Katholieke Heilige Jaar van dit jaar.
Algemeen directeur Paolo Aielli van Atac noemde de beslissingen van de toezichthouder een impuls om de koers van verandering die Atac de afgelopen jaren heeft ingezet, te versnellen. De Italiaanse mededingingsautoriteit houdt ook toezicht op de consumentenrechten en ziet erop toe dat passagiers worden gecompenseerd in geval van slechte service.





























































